تعداد شهرهای قرمز ایران دو رقمی شد

موج ششم کرونا ادامه دارد اما «حضور پر شور زائران» در قم و جمکران بدون مانع است

در شبانه‌روز منتهی به شنبه ۲۱ اسفند، ۲ هزار و ۲۱۹ بیمار جدید شناسایی شدند و ۱۲۰ نفر نیز جان باختند- AFP

موج ششم کرونا در ایران با سویه اومیکرون، که از دی ماه امسال آغاز شده بود‌، با رسیدن به روزهای آخر سال در حال فروکش است. وزارت بهداشت با استناد به کاهش آمار مبتلایان روزانه و دو رقمی شدن تعداد شهرهای قرمز، از روند کاهشی سویه اومیکرون در ایران خبر داد. با این ‌حال، کارشناسان تاکید می‌کنند که افراد واکسن‌ نزده همچنان در معرض خطر قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز ایران که پیش‌ از این ۱۴۸ شهر بود، دو رقمی شد و به ۹۹ شهر کاهش یافت. تعداد شهرهای با وضعیت زرد و آبی در کشور در حال افزایش است، اما ۱۸۶ شهر همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

آمار جدید وزارت بهداشت از تعداد جان‌باختگان و مبتلایان جدید نیز نشان می‌دهد که در شبانه‌روز منتهی به شنبه ۲۱ اسفند، ۲ هزار و ۲۱۹ بیمار جدید شناسایی شدند و ۱۲۰ نفر نیز جان باختند. نزدیک به سه هزار بیمار بدحال نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

آموزش غیرحضوری تخلف شد

آمار وزارت بهداشت که عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد، حاکی از آن است که ۲۶ درصد جمعیت ایران که شامل کودکان زیر ۱۲ سال نیز می‌شود، هنوز واکسن نزده‌اند، و این افراد نسبت به دیگر افراد جامعه که واکسن زده‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی ‌که کارشناسان درباره خطر آموزش‌های حضوری هشدار داده‌اند، ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبه اخیر خود اعلام کرد: «آموزش غیرحضوری در شرایط فعلی تخلف است.»

بر اساس این مصوبه، برگزاری مراسم ویژه ماه شعبان در قم و جمکران با «حضور پرشور زائران» با رعایت «دستورالعمل‌های بهداشتی» بدون مانع است. همچنین، ایرانیان برای رفت‌وآمد بین‌شهری نیز باید واکسیناسیون کامل شده باشند.

تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر در ایران دوز اول واکسن را زده‌اند، حدود ۵۷ میلیون نفر هم دوز دوم واکسن را زده‌اند، اما آمار افرادی که دوز سوم واکسن را زده‌اند از ۲۴ میلیون نفر فراتر نمی‌رود، که حدود ۳۰ درصد از جامعه هدف را شامل می‌شود.

با وجود این که کارشناسان تاکید می‌کنند بهترین راهکار برای در امان ماندن از سویه اومیکرون، تزریق واکسن است، شواهد حاکی از آن است که بسیاری از شهروندان ایرانی به دلیل اطمینان نداشتن به کارایی واکسن‌های چینی و ایرانی، تمایلی به تزریق دوز سوم واکسن ندارند.

در حال حاضر، علاوه بر واکسن‌های چینی، واکسن‌های تولید داخل از جمله برکت، پاستوکووک، نورا، و رازی نیز در برنامه واکسیناسیون کشور قرار گرفته‌اند.