مدل گوچی دستمزدش را به خیریه‌های بیماری‌‌های روانی بخشید

«نرساندن صدایم به گوش جهان رفتار تناقض‌آمیزی به نظرم آمد»

instagram/ayeshatanjones

مدل گوچی که علیه استفاده‌ این نام تجاری از تنگ‌پوش اعتراض کرد دستمزدش را به خیریه‌های بیماری‌های روانی بخشید.

روز یکشنبه، عایشه تن‌جونز، که خود را خارج از جنسیت می‌داند، یکی از کت‌های این نام تجاری ایتالیایی را پوشید و به روی صحنه نمایش مد رفت اما دستانش را بالا گرفت و کلمات «لباس سلامت روان برای نمایش به‌پوشی نیست» را نشان داد.

جونز استفاده‌ گوچی از «تصاویر تنگ‌پوش‌ها و لباس‌هایی که آدم را به یاد بیماران روانی می‌اندازد و نمایش‌شان بر روی نوار نقاله مانند یک تکه گوشت درون کارخانه» را نشانه‌ بی‌سلیقگی آن‌ها خواند.

جونز که خود در گذشته دچار مشکلات سلامت روان بوده در مطلبی که در صفحه‌ اینستاگرامش گذاشت نوشت: «نمایش درگیری انسان‌ها با بیماری‌های روانی به عنوان حربه‌ای برای فروش لباس در حال و هوای سرمایه‌دارانه‌ عصر ما مبتذل و پیش پا افتاده است و توهینی است به میلیون‌ها انسانی که با این مسائل دست به گریبان‌اند».

یکی از سخنگویان گوچی گفت که آن‌ها قبل از اجرا از قصد جونز برای اعتراض در حین اجرای نمایش بی‌خبر بوده‌‌اند.

این نام تجاری در اینستاگرام‌اش مطلبی گذاشت و در آن اعلام کرد که این کت‌ها را نخواهد فروخت و آن‌ها را تنها نمادی دانست از مبالغه‌آمیز‌ترین شکل لباس یکدستی که جامعه و گردانندگان آن به ما تحمیل می‌کنند.

حالا جونز در مصاحبه با شبکه‌ خبری بی بی سی اعلام کرده است که او و سایر مدل‌های آن نمایش دستمزدشان را به خیریه‌های بیماری‌های روانی می‌بخشند.

آن‌ها به این شبکه‌ خبری گفتند «وقتی طراحان مدل‌ها را برای کارهای‌شان انتخاب می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند چه بپوشند، مدل‌ها چاره‌ای جز قبول همکاری ندارند. یکی از چیزهایی که جرقه‌ی این اعتراض را زد این است که من دیگر خسته شده‌ام. ۱۲ سال است که مدل هستم. استفاده نکردن از این موقعیت و نرساندن صدایم به گوش جهان رفتار تناقض‌آمیزی به نظرم آمد».

جونز اضافه کرد که آنان در حمایت از کسانی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند احساس مسئولیت کردند «چون قهرمان‌های واقعی آن‌هایند».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

STATEMENT for my protest of the @gucci show MENTAL HEALTH IS NOT FASHION

A post shared by YaYa Bones (@ayeshatanjones) on

شعارم در اعتراض به نمایش گوچی: لباس سلامت روان برای نمایش به‌پوشی نیست.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Uniforms, utilitarian clothes, normative dress, including straitjackets, were included in the #GucciSS20 fashion show as the most extreme version of a uniform dictated by society and those who control it. These clothes were a statement for the fashion show and will not be sold. @alessandro_michele designed these blank-styled clothes to represent how through fashion, power is exercised over life, to eliminate self-expression. This power prescribes social norms, classifying and curbing identity. The Creative Director’s antidote is seen in the Gucci Spring Summer 2020 lineup of 89 looks, he has designed a collection that conveys fashion as a way to allow people to walk through fields of possibilities, cultivate beauty, make diversity sacrosanct and celebrate the self in expression and identity. #AlessandroMichele

A post shared by Gucci (@gucci) on

در نمایش مد بهار و تابستان ۲۰۲۰ گوچی از لباس‌های متحدالشکل، پوشاک سودمدارانه، لباس‌های هنجاربنیاد مانند تنگ‌پوش استفاده کرد، تا نمادی باشند از مبالغه‌آمیز‌ترین شکل لباس یکدستی که جامعه و گردانندگان آن به ما تحمیل می‌کنند. این لباس‌ها در این نمایش مد نمادی مفهومی بودند و آن‌ها را نخواهیم فروخت. آلساندرو میشل این پوشاک‌ بی‌طرح و ساده را طراحی کرد تا نشان دهد چگونه قدرت از طریق مد به زندگی انسان‌ها تحمیل می‌شود تا آن‌ها نتوانند خود را ابراز کنند. این قدرت است که هنجارهای اجتماعی را دیکته و هویت افراد را دسته‌بندی و مهار می‌کند. نسخه‌ای که این مدیر نوآوری برای این مسئله پیچیده در قالب ۸۹ طرح در مجموعه‌ بهار و تابستان ۲۰۲۰ گوچی به تصویر درآمده، مجموعه‌ای که مد را حربه‌ای گرفته برای آن که انسان‌ها بتوانند در افق‌های توانستن گام بردارند، زیبایی بیافرینند، به تکثر رنگ تقدس بزنند و هویت و منویات واقعی‌شان را آزادانه ابراز کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی