وزیر خارجه لبنان: روابط ما با کشورهای حوزه خلیج فارس رو به بهبود است

«دولت در مسیر اصلاحات اقتصادی است»

کویت تلاش کرده که بین لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس میانجیگری کند - AFP

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان، با اشاره به ابتکار کویت برای بهبود روابط بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت که روابط کشورش با این کشورها از بین نرفته است.

او اضافه کرد که ترکیه به کشورش در روند بهبود اقتصادی و رسیدگی به بحرانی که لبنان دو سال است با آن مواجه است، کمک می‌کند.

 بوحبیب که در مجمع دیپلماتیک آنتالیا حضور یافته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی گفت: «روز پنجشنبه با مقامات وزارت خارجه قطر، کویت، بحرین و امارات دیدار کردم و به همین دلیل روابط به حالت قبل بازگشته است.»

او افزود: «نوعی پیشرفت وجود دارد زیرا کویت ابتکار عمل قابل‌ستایشی را برای بهبود روابط لبنان با برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌دهد، البته نه همه کشورهای این منطقه.»

ژانویه گذشته، احمد ناصر آل محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت، از لبنان دیدن کرد و اعلام کرد که حامل پیشنهادهایی برای اعتمادسازی مجدد با لبنان است. این پیشنهادها شامل چند شرط بود، ازجمله اجرای توافقنامه طائف (که به جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۸۹ پایان داد)، قطعنامه‌های بین‌المللی صادر شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵۵۹ (در مورد خلع سلاح شبه‌نظامیان در لبنان)، ۱۶۸۰ (در مورد حاکمیت لبنان، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی) و ۱۷۰۱ (توقف کلیه عملیات‌های نظامی مانند جنگ با اسرائیل).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درنتیجه اظهارات قبلی جرج قرداحی وزیر اطلاعات سابق لبنان درباره جنگ یمن، بحران سیاسی بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به وجود آمد و پس از آن عربستان، امارات، بحرین، کویت و یمن سفرای خود را از لبنان فراخواندند. همچنین این کشورها از سفرای لبنان نیز خواستند تا کشور را ترک کنند.

اوایل آبان سال جاری، ویدیویی از اظهارات جرج قرداحی در رسانه‌های اجتماعی پخش شد که به بحرانی دیپلماتیک میان لبنان و عربستان سعودی انجامید. در این ویدیو، او جنگ عربستان سعودی در یمن را «بیهوده» دانسته و گفته بود که یمن «به ناحق» هدف تهاجم قرار گرفته و شورشیان حوثی‌ از خود دفاع می‌کنند.

وزیر امور خارجه لبنان درباره عملکرد دولت این کشور گفت: دولت در مسیر اصلاحات اقتصادی است که این نه‌تنها یک درخواست بین‌المللی است، بلکه درخواست مردم لبنان از دولت و کسانی است که بر سیاست دولت برای اصلاح امور تأثیر می‌گذارند.

 او افزود: «آیا اصلاحات با سرعت لازم پیش می‌رود؟ من به‌شخصه می‌گویم خیر. نوعی کندی در مسیر اجرای اصلاحات وجود دارد که ممکن است به دلیل فشار سازمان‌های بین‌المللی و کمک نکردن به لبنان باشد.»

بیشتر از جهان