معاوضه سربازی در ایران با پروژه‌های بازی‌سازی

رقم میلیونی کاربران بازی‌های رایانه‌ای

 عکس از تهران نیوز/ مهدیه اسلامی

خبر اعلام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری یک خبر متفاوت و جالب است. بازی‌سازان مرد در ایران می‌توانند به جای دو سال دوران سربازی در پروژه‌های بازی‌سازی مشغول به کار شوند. محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه گفت: «بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه در چهارچوب قوانین و مقررات مصوب در پروژه‌های جایگزین خدمت کنند».

این معاونت که در سال ۸۵ و به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز به کار کرد، هدفش توسعه حوزه دانش بنیان (شرکت متمرکز بر علم و دانش) در کشور است. بر اساس آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران در سال ۱۳۹۶ از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر با بازی‌های رایانه‌ای خود را سرگرم کرده‌اند؛ ۲۸ میلیون نفر مخاطب قابل توجهی برای یک حوزه به حساب می‌آید و ضمنا طی دو سال گذشته این رقم احتمالا با افزایش روبرو بوده است.   

در سال‌های اخیر بازی‌های رایانه‌ای به شدت در سراسر جهان رشد کرده‌اند و به طرز نجومی درآمدزا بوده‌اند. بازی‌های رایانه‌ای در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار گردش مالی داشتند و بازی‌های رایگانی نظیر Candy Crush, Pokemon و Angry Birds می‌توانند در یک‌سال، دو و نیم میلیون دلار درآمد داشته باشند. شرکت سازنده بازی کندی کراش (کینگز)، مبلغ ۲۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به دست آورد!

برای کشوری چون ایران که از تحریم‌ها تا ترس از غرب‌زدگی با محدودیت مواجه است، همت برای اشتغال‌زایی از طریق بازی‌های رایانه‌ای اقدامی نو و در خور توجه است و اعطای مزایای مختلف خصوصا معاوضه با دوران سربازی احتمال استقبال از این طرح را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوران دو ساله سربازی از معضلات جدی بسیاری از جوانان مذکر ایرانی به شمار می‌رود که از بسیاری از خدمات شهروندی همچون خروج از کشور، دریافت برخی از وام‌ها و اشتغال به دلیل نرفتن به نظام وظیفه محروم می‌شوند. مدت زمان طولانی این دوران و بدرفتاری با سربازان نیز همواره مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. زمانی امکان خرید سربازی به وجود آمد ولی بعد از چندی لغو شد و تا مدت‌ها امکان گرفتن معافیت از سربازی به طرق قانونی وجود داشت. میزان اعتراض‌های عمومی به قدری بوده که مسئولان مرتبط با این ارگان را به واکنش وا داشته است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا چندی پیش در پاسخ به این اعتراض‌ها گفت: «اگر سربازی مورد بدرفتاری قرار گرفت، مراتب را به بازرسانی که در سازمان‌های نیروهای مسلح مستقر هستند گزارش دهد؛ قطعاً برابر دستورالعمل‌ها، اقدام و پیگیری خواهد شد. این وظیفه ماست که پیگیر حق و حقوق آنها باشیم».

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح نیز از برخورد قانونی با متخلفان و تنبیه کسانی گفت که با سرباز بدرفتاری می کنند. سردار کمالی، رفتار محترمانه با سربازان را از مهمترین اولویت‌های ستاد کل خواند و گفت: «ستاد کل هیچ گونه شوخی و چشم پوشی در این باره نداشته و با متخلفان برخورد قانونی می‌نماید».

جدا از اظهار نظرهای شعار مآبانه مسئولان، دوران سربازی شاید برای کشور مفید باشد ولی برای رشد اقتصادی و شغلی یک فرد چندان ارزش مالی ندارد و شاید از این روست که برخی از مردان از دوران به عنوان «عقب افتادن از زندگی» یاد می‌کنند. با در نظر نگرفتن نرخ بالای بیکاری در میان جوانان در ایران، در سنین مناسب برای کاریابی و کسب درآمد، حقوق سربازان بین یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۳۶۰ تومان (پایه) تا یک میلیون و ۶۸۸ هزار تومان در سال ۹۸ در نوسان است.

طرح معاوضه انجام پروژه‌های بازی‌سازی به جای دو سال خدمت سربازی، با توجه به گردش مالی بالای بازی‌سازی در دنیا و رقم بالای کاربری در ایران می‌تواند با موفقیت انجام شود و هم به توانمندسازی اقتصادی مردان جوان و هم به استعدادیابی در سطح کشور بیانجامد.

گفتنی است هم اکنون ۱۴ شرکت بازی‌ساز و ۳۵ بازی ساخت داخل کشور در ایران وجود دارند.

بیشتر از