استفاده از ایموجی برای سازماندهی تظاهرات ضد جنگ در روسیه

از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین حدود ۱۴ هزار نفر در روسیه بازداشت شده‌اند که گفته می‌شود از هنگام تصویب قانون جدید افزایش نیز یافته است

شهروندان روسیه برای سازماندهی اعتراض‌هایشان و اجتناب از سانسور از «ایموجی» [پندار نگاره یا بیان گرافیکی عواطف] استفاده می‌کنند.

در ماه فوریه با تهاجم روسیه به اوکراین، تصویر پوشکین، شاعر روس، همراه با شماره هفت و ردیف مردم در حال راهپیمایی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که این ایموجی‌ها اشاره‌ای شناخته شده برای مقام‌های روسیه است، اما همچنان برای انتشار خبر در میان مردم برای پیوستن به تظاهرات استفاده می‌شود.

مردم روسیه از عباراتی چون «بیایید برای قدم زدن به مرکز شهر برویم» یا «هوا برای قدم زدن عالی است» استفاده می‌کنند تا به دیگران بگویند به اعتراضات خواهند پیوست. یکی از این عبارت‌ها اجتناب از سانسورهای دولتی را یک جوک در میان خود یا یک «میم» توصیف کرده است.

از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین حدود ۱۴ هزار نفر در روسیه بازداشت شده‌اند که گفته می‌شود از هنگام تصویب قانون جدید افزایش نیز یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت روسیه مراقب پست‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی است. یک زن گزارش داد که در جلسه دادگاهش تصویر برداشته شده از توییتی که او درباره یک اعتراض به اشتراک گذاشته بود، نشان داده شد‌. او گفت تقریبا بلافاصله پس‌ از آن که او توییت را به اشتراک گذاشته بود، یک «اسکرین شات» از آن گرفته بودند.

بسیاری از روس‌ها کلا پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود را در تارنماهایی چون اینستاگرام حذف کرده‌اند.

ایموجی در حال راهپیمایی تنها ایموجی مرتبط با تهاجم روسیه نیست. به گفته واشینگتن‌پست، کاربران شبکه‌های اجتماعی از ایموجی گل آفتابگردان نیز با ‌عنوان «نماد جهانی مقاومت، اتحاد و امید جهانی» استفاده می‌کنند.

گل آفتابگردان (سونیاشنیک) گل ملی اوکراین است که از اواسط قرن هجدهم برای استفاده از تخمه‌اش پرورش داده می‌شود. اخیرا، استفاده از ایموجی آن از انتشار ویدیویی سرچشمه گرفت که در آن یک زن اوکراینی به سربازان روسی می‌گوید: «این تخم‌های [آفتابگردان] را بگیرید تا وقتی  کشته شدید در اینجا آفتابگردان بروید.»

این نماد را اکنون جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده و سناتورهای آمریکایی بر لباس خود می‌زنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان