گرانی ماهی را هم از سفره شب عید ایرانیان حذف کرد

یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلای بدون استخوان ۱۷۴ هزار تومان تمام می‌شود

هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت انواع ماهی و کاهش قدرت خرید مردم، عرضه این محصول در بازار نیز کاهش یافته است‌ـ AFP

افزایش قیمت مرغ و ماهی در آستانه سال نو کاهش تقاضا برای خرید این دو کالا را در پی داشت. این خبر را فخرالدین احمدی، مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی، اعلام کرد و گفت: «با توجه به قیمت‌ها، مردم توان خرید ندارند و از این‌رو، ماهی از سفره شب عید آن‌ها حذف شد.»

مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی به راکد بودن بازارهای شیرینی و ماهی به‌دلیل افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: «اگر مردم شیرینی نخورند ایرادی ندارد، اما امگا ۳ برای بدن ضروری است و پزشکان سلامت تاکید می‌کنند که هر فرد در هفته باید سه وعده غذایی ماهی مصرف کند.»

هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت انواع ماهی و کاهش قدرت خرید مردم، عرضه این محصول در بازار نیز کاهش یافته است. به گزارش پایگاه خبری تجارت‌نیوز، «حتی در شهرهای ساحلی هم ماهی شب عید کمیاب است و فروشندگان می‌گویند عرضه ماهی در شهرهای ساحلی آن‌قدر کم است که مردم باید آن را گران بخرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، «افزایش قاچاق» و «کاهش عرضه» دو عامل اصلی گرانی قیمت ماهی در شهرهای ساحلی‌اند. بررسی قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی حلوا سفید نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در حالی‌ که قیمت آن در زمان مشابه در سال پیش (۱۳۹۹)، کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بود.

قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلای بدون استخوان نیز ۱۷۴ هزار تومان است؛ اما سال گذشته قیمت آن کیلویی ۵۷ هزار تومان بود. برای نیم کیلوگرم ماهی کیلکا هم حداقل باید ۵۲ هزار تومان پرداخت کرد؛ قیمت همین ماهی سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. نیم کیلوگرم فیله قزل سالمون ایرانی هم ۱۴۲ هزار تومان است که قیمت آن در زمان مشابه در سال گذشته حدود ۹۶ هزار تومان بود و ۷۰۰ گرم فیله ماهی شوریده جنوب هم ۱۸۷ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی‌ که سال گذشته برای همین مقدار ماهی شوریده جنوب، حدود ۸۰ هزار تومان باید پرداخت می‌شد. مقایسه قیمت‌ها آشکار می‌کند که انواع ماهی در طول یک سال دو تا سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران از میانگین قیمت اقلام خوراکی نیز افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی قیمت ماهی در مدت یک سال را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در آذرماه سال گذشته حدود ۴۸ هزار تومان بود، در آذرماه امسال به ۸۶ هزار تومان رسید و در دی‌ماه از ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفت.

مرکز آمار ایران در گزارش بهمن‌ماه امسال نیز مدعی شد که قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در بازار ۸۸ هزار تومان بود، اما مرور قیمت‌های بازار و فروشگاه‌ها خلاف این ادعا را اثبات می‌کند. با این‌ حال، حتی مطابق گزارش مرکز آمار ایران نیز رشد قیمت ماهی قابل‌ملاحظه بوده است.