کنترل نرخ دلار یا کمک ارزی طالبان به بانک مرکزی ایران؟

ممنوعیت خروج دلار از هرات موجب شد بازارساز بهتر بتواند بازار نقدی تهران را مدیریت کند

محدودیت‌های طالبان یک نوع کمک ارزی به بانک مرکزی ایران به‌حساب می‌آید- AFP

نرخ دلار که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیش از ۹۰۰ تومان افزایش یافته بود، در معاملات پایانی روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، با ۶۰۰ تومان کاهش به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید تا بار دیگر گمانه‌‌زنی‌ها درباره کمک ارزی طالبان به بانک مرکزی ایران را تقویت کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روز چهارشنبه، کاهش نرخ دلار در هرات بیشتر از تهران بود؛ به‌ طوری‌ که هر دلار آمریکا در هرات ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. در پی اختلاف یک هزارتومانی نرخ دلار در تهران و هرات، احتمال اینکه بازارساز بخواهد به وسیله هرات، نرخ ارز را در تهران کنترل کند، تقویت شد.

پایگاه خبری اکو ایران به نقل از تحلیلگران اقتصادی نوشت: «در گذشته بدین‌گونه بود که هر زمان اختلاف بالای ۲۰۰ تومان می‌رفت، بازار به‌وسیله آربیتراژ [بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود] دلار از هرات به تهران تنظیم می‌شد؛ اما الان طالبان اجازه خروج دلار را نمی‌دهد و بازارساز فقط با نرخ‌دهی در هرات، دلار تهران را حرکت می‌دهد.»

این گزارش می‌افزاید که از دید معامله‌گران، محدودیت‌های طالبان یک نوع کمک ارزی به بانک مرکزی ایران به‌حساب می‌آید؛ زیرا ممنوعیت خروج دلار از هرات موجب شده است بازارساز بهتر بتواند بازار نقدی تهران را مدیریت کند.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های اقتصادی داخل ایران اخبار «سیاسی مثبت» را در کاهش نرخ ارز موثر می‌دانند. آن‌ها می‌گویند بازگشت علی باقری به محل مذاکرات هسته‌ای در وین، سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه که از نزدیک شدن به توافق برجام خبر داده بود و توییت خبرنگار رویترز درباره آماده شدن متن نهایی برجام از جمله نشانه‌های مثبتی‌اند که در کاهش نرخ ارز در روز چهارشنبه تاثیر داشته‌اند.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل شروط جدید روسیه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نتیجه نهایی آن هنوز مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز پایگاه خبری اقتصادنیوز به نقل از برخی معامله‌گران کف بازار به این موضوع اشاره کرده و نوشته بود: «معامله‌گران متفاوت فکر می‌کنند. از نگاه آن‌ها، خبر توافق در بازار پیش‌خور شده است و خبرها چندان توان اثرگذاری بر کاهش قیمت را ندارد.»

در این گزارش آمده بود: «بازارساز از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده است و به همین دلیل قیمت دلار تغییر چندانی پیدا نمی‌کند.»

صرافی‌های بانک‌ها روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، قیمت فروش دلار را ۲۴ هزار و ۵۱۱ تومان اعلام کردند که نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری گذشته، کاهش یافته است. نرخ خرید ارز در صرافی‌های بانک‌ها نیز ۲۴ هزار و ۲۶۷ تومان بود.