مجلس انقلابی قصد دارد تغییر ساعت رسمی را لغو کند

مخالفان مدعی‌اند تغییر ساعت رسمی در زمان انجام فریضه‌های دینی اختلال ایجاد می‌کند

به گفته ابوالفضل ابوترابی، طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در هفته‌های آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد‌ـ تجارت آنلاین

برخی نمایندگان مجلس طرحی را آماده کرده‌اند که در صورت تصویب، طرح تغییر ساعت رسمی کشور لغو خواهد شد.

این خبر را ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور، اعلام کرد و مدعی شد: «بر اساس نظر کارشناسان، تغییر ساعت توجیه اقتصادی نداشته و مضرات زیادی نیز دارد.»

او روز پنجشنبه ۱۹ اسفند نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد که طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در هفته‌های آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

بر اساس مصوبه پیشین مجلس در سال ۱۳۸۶، ساعت رسمی ایران روز اول فروردین هر سال، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در پایان شهریور نیز به حالت اول بازمی‌گردد. هدف اصلی این طرح استفاده بیشتر از انرژی است اما حالا، نمایندگان مجلس انقلابی می‌خواهند طرح تغییر ساعت رسمی را لغو کنند.

ابوالفضل ابوترابی که از ماه‌ها پیش لغو تغییر ساعت رسمی در مجلس را دنبال می‌کرد، گفت: «قانون تغییر ساعت رسمی کشور بر اساس طرح فرانسوی‌ها تصویب شد. در آن زمان، فرانسوی‌ها با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه‌جویی در مصرف شمع و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند. برخی از کشورهای اروپایی هم معتقد بودند زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.»

این نماینده مجلس در ادامه مدعی شد: «مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه‌تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آن‌ها نشده بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی داشته است. به همین دلیل، قانون تغییر ساعت رسمی سال ۲۰۱۹ در اروپا منسوخ شد.»

به گزارش پایگاه خبری تجارت‌ نیوز، ابوالفضل ابوترابی، افزود: «ما هم در مطالعات خود به این نتیجه رسیدیم که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور باعث به‌ هم خوردن سیستم بدن شده و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد. برای همین، باید زمان مانند گذشته ثابت باشد.»

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور درباره مطالعاتی که مدعی انجام آن است، توضیح بیشتری نداد اما شواهد نشان می‌دهد که تغییر ساعت رسمی ایران همچون دفعه‌های پیش به دلایل شرعی لغو می‌شود.

در حال حاضر، بیش از ۷۰ کشور جهان با هدف استفاده بیشتر از انرژی و بالا بردن میزان بهره‌وری، ساعت رسمی خود را در برخی ماه‌های سال تغییر می‌دهند. ساعت رسمی ایران نیز نخستین بار قبل از انقلاب تغییر کرد. این طرح بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، به دلایل شرعی منسوخ شد.

در سال ۱۳۷۰، هم‌زمان با دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، بار دیگر موضوع تغییر ساعت رسمی در دولت مطرح شد و در نهایت با رای هیئت‌ وزیران، ساعت رسمی کشور در فصل‌های بهار و تابستان تغییر کرد.

حدود ۱۴ سال بعد، با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، قانون تغییر ساعت در ایران لغو شد. در همان زمان غلامحسین الهام، سخنگوی وقت دولت، مدعی شد که تغییر ساعت «تاثیری در کاهش مصرف انرژی ندارد و باعث سردرگمی مردم می‌شود».

اگرچه مقام‌های دولتی ادعای بی‌تاثیر بودن تغییر ساعت رسمی را مطرح می‌کردند، تصمیم آنان در باورهای مذهبی و دلایل شرعی ریشه داشت. این موضوع را برخی افراد نزدیک به حاکمیت به‌صراحت بیان کردند و گفتند که «تغییر ساعت در زمان انجام فریضه‌های دینی مثل نماز اختلال ایجاد می‌کند».

دو سال بعد از لغو تغییر ساعت رسمی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ قانونی را تصویب کردند که به موجب آن، دولت موظف بود هر سال در فصل‌های بهار و تابستان، ساعت رسمی را جلو بکشد. حالا نیز پس از گذشت ۱۶ سال، بار دیگر ماجرای لغو تغییر ساعت رسمی ایران در صورت تصویب نمایندگان مجلس یازدهم، تکرار می‌شود.

لغو تغییر ساعت رسمی در حالی در دستور کار است که کمبود برق در تابستان سال جاری، به ساعت‌های طولانی قطع برق شهروندان منجر شد و دردسرهای زیادی برای مردم ایجاد کرد و مقام‌های وزارت نیرو از احتمال تکرار این شرایط در تابستان سال ۱۴۰۱ نیز خبر داده‌اند.