رد «آتش بس» از سوی طالبان، دلیل اصلی توقف مذاکرات صلح

ترامپ: طالبان در محاسبات خود اشتباه کردند

دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر استرالیا در کاخ سفید، ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹- ALEX EDELMAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در دیداری که با نخست‌وزیر استرالیا در کاخ سفید داشت گفته است که گروه طالبان در محاسبات خود اشتباه کردند، زیرا آنها فکر می‌کردند که تشدید خشونت‌ها و کشتن مردم بی‌گناه، نشانه قدرت آنها است و می‌توانند که از این طریق در مذاکرات صلح امتیاز بیشتری بگیرند.

آقای ترامپ گفت: «من برای دیدار با گروه طالبان آمادگی کامل داشتم اما زمانی‌که آگاه شدم که آنها (طالبان)، حاضر به «آتش‌بس» نیستند، گفتم که من چرا در این مورد زحمت بکشم».

دونالد ترامپ افزود: «من برای دیدار با هر کسی آماده هستم. به نظر من دیدار و گفت‌وگو کار خوبی است و کمک می‌کند که مخالفین خود را بهتر بشناسم».

آقای ترامپ، لغو دیدار و گفت‌وگوها را با نمایندگان ارشد گروه طالبان، بیشتر شدن خشونت‌ها، کشتن مردم بی‌گناه و عدم توافق این گروه به آتش‌بس عنوان کرد و گفت: «طالبان فکر کرده بودند که با تشدید خشونت‌ها،کشتن افراد بی‌گناه و رد آتش‌بس «قوت» خود را نشان می‌دهند که این کار آنها اشتباهی بزرگ بود».

ترامپ، یک بار دیگر تاکید کرد که پس از فسخ گفت‌وگوهای صلح، فشارهای نظامی‌اش را بر این گروه (طالبان)،بیشتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین‌حال، حامدکرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، بر آغاز دوباره مذاکرات صلح میان طالبان و ایالات متحده آمریکا تاکید دارد و می‌گوید: «نمایندگان طالبان و ایالات متحده آمریکا، باید هر چه زوتر گفت‌وگوهای صلح را دوباره آغاز کنند اما این گفت‌وگوها باید شفاف و حقیقتآ برای صلح برای افغانستان باشد».

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز گفته است: «توقف مذاکرات صلح میان آمریکا و گروه طالبان تاسف‌بار بوده و تلاش می‌کنم تا این روند (مذاکرات صلح افغانستان)، دوباره آغاز شود».

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر گروه طالبان به نقل از ملا عبدالغنی برادر، مسئول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر، در صفحه توئیترش نوشته است: «ما برای حل بحران افغانستان گفت‌وگو کردیم و به یک توافق رسیدیم، حال اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به حرف‌ها و تعهداتش عمل نمی‌کند، پس مسئولیت هر نوع خونریزی و ویرانی به دوش او خواهد بود».

اما دونالد ترامپ، یک بار دیگر نیز تاکید کرده است که پس از فسخ مذاکرات صلح با طالبان، فشارهای نظامی کشورش را برای سرکوب این گروه (طالبان)، در افغانستان شدت می‌دهد.

بیشتر از