فردی که قلب خوک به او پیوند زده شده بود، درگذشت

قلب پیوند شده به مدت چندین هفته عملکرد بسیار خوبی داشت و نشانه‌ای از اینکه بدن عضو تازه را نمی‌پذیرد دیده نمی‌شد

مردی ۵۷ ساله که نخستین دریافت کننده عمل پیوند قلب یک خوک بود که برای سازگاری با انسان اصلاح ژنتیک شده بود، بعد از ظهر سه‌شنبه در مرکز درمانی دانشگاه مریلند درگذشت.

این مرد دیوید بنت نام داشت و در هفتم ماه ژانویه عمل پیوند قلب را انجام داد.

به گزارش رویترز مرکز درمانی دانشگاه مریلند در بیانیه‌ای چهارشنبه، ۹ مارس، گفت وضعیت بیمار از چند روز پیش وخیم شد و پس از اینکه مشخص شد بهبود نخواهد یافت تحت مراقبت‌های آرامش‌بخش قرار گرفت. او توانست در ساعت‌‌های آخر زندگی با خانواده خود ارتباط برقرار کند.

این بیمار برای بار نخست در ماه اکتبر به مرکز درمانی دانشگاه مریلند مراجعه کرد و برای زنده ماندن به یک دستگاه متصل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که او برای پیوند قلب معمولی واجد شرایط نبود، از پیوند قلب یک خوک بهره برد که از نظر ژنتیکی دستکاری شده بود تا بدن آن را پس نزند. این روش تنها گزینه برای امکان بقای بیمار بود.

مرکز درمانی می‌گوید دیوید بنت کاملا از خطر این جراحی آگاه بود و می‌دانست که این روش آزمایشی است و پیامدهای آن هنوز ناشناخته است.

سازمان دارو و خوراک آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۲۱ به امید نجات جان او مجوزی اضطراری برای این عمل قلب صادر کرد.

مرکز درمانی دانشگاه مریلند در بیانیه خود گفت قلب پیوند شده به مدت چندین هفته عملکرد بسیار خوبی داشت و نشانه‌ای از اینکه بدن عضو تازه را نمی‌پذیرد دیده نمی‌شد.

خوک‌ها از گذشته به دلیل شباهت اندام‌هایشان به انسان گزینه‌ای احتمالی برای پیوند اندام بوده‌اند اما تلاش‌های پیشین برای پیوند اندام آنها به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی با انسان شکست خورده بود و امید می‌رفت با دستکاری ژنتیکی بتوان بر این مشکل غلبه کرد.