کوربین بی‌طرف بین ماندن و رفتن برای حفظ وحدت در کشور

کوربین نبرد داخلی برگزیت را پیروز شد، اما می تواند جنگ انتخابات را ببازد

جرمی کوربین در حال عبور از کنار یک شهروند ضد برگزیت - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

در کنفرانس حزب کارگر، جرمی کوربین برای اینکه راهش را بیابد، مجبور شد تا نشست سالانه را به امتحان وفاداری برای اعضایی که مایل به ماندن در اتحادیه اروپا هستند، تبدیل کند. پس از آن، بسیاری از نمایندگان مجلس از حزب کارگر که خواستار موضعی بی ابهام برای باقی ماندن بودند، در مورد شانس پیروزی حزب در انتخابات یا حتی نزدیک به پیروزی، بدبین‌تر از همیشه بودند.

اعضای طرفدار ماندن می‌گویند برای این موضوع مبارزه می‌کنند و با این حرف برای لغو رویه کنفرانس فشار می‌آورند، در حالی که روی این موضوع باید در بین نمایندگان حزب کارگر در مجلس و یا در کابینه در سایه کار شود. آنها امیدوارند که وقتی سرانجام بر سر بیانیه انتخابات تصمیم‌گیری شود، این موضوع تقویت شود. اما من شک دارم چرا که اکنون او موانع کنفرانس را از بین برده و رویکرد «همه چیز برای همه مردم» کوربین غالب خواهد بود.

متحدان کوربین ادعا می‌كنند كه طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا، از اینکه «بله» را پاسخ بدانند، خودداری می‌كنند. در واقع، یک سال پیش، آنها حاضر بودند از جناح چپ خود در مقابل تعهدی محکم و آهنین برای همه پرسی «حرف آخر» با گزینه‌ای برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا صرفنظر کنند؛ اکنون جناح میانه‌ حزب کارگر، کوربین را وادار کرده است از موضع ضد همه پرسی خود عقب بکشد، اما او سرسختانه مصمم است طرفداران خروج از اتحادیه اروپا را در چارچوب [رای دهندگانش] نگه دارد به طوری که حزب کارگر بتواند در کشور وحدت ایجاد کند و مهم‌تر اینکه بتواند نظر رای دهندگان بوریس جانسون که خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند را در شمال و میدلندز جلب کند.

با این حال، با تمام بحث‌هایی که در مورد جذابیت هرچه بیشتر برای رأی دهندگان انجام شده، اکنون حزب کارگر با سیاستی پیش می‌رود که بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند خریداری نخواهد داشت.

در حالی که محافظه کارها می‌گویند که آنها برگزیت را به انجام می‌رسانند و لیبرال دمکرات‌ها قول می‌دهند که بلافاصله آن را متوقف کنند، حزب کارگر در گل گیر کرده است. نمایندگان مجلس از تکرار انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه می‌ترسند، جایی که حزب کارگر در یک کشور به شدت قطبی شده در میانه ایستاد و در جایگاه ضعیف سوم قرار گرفت. همانطور که یکی گفت: «ما وارد انتخابات برگزیت خواهیم شد و وقتی انتخابات تمام شد به شما می گوییم «درباره برگزیت چگونه فکر می‌کنیم» این بی معنی است و معتبر نیست».

برندگان مطمئنا لیبرال دمکرات‌ها و سبزها خواهند بود. نظرسنجی های جدید YouGov برای کمپین آراء مردم نشان می‌دهد که تنها ۱۴ درصد از رای دهندگان حزب کارگر طرفدار ماندن، «قطعا» به لیبرال دمکرات‌ها رأی نمی‌دهند، و تنها ۹ درصد آنها سبزها را نمی‌پذیرند. در مقابل، خطر از دست دادن رأی دهندگان خروج از اتحادیه کمتر است: ۷۲ درصد از طرفداران حزب کارگر خواهان خروج قطعاً از محافظه کاران حمایت نمی‌کنند و ۴۸ درصد آنها حزب برگزیت را رد می‌کنند.

نظرسنجی اوپینیوم دریافت برای اولین بار احتمال دارد که طرفداران باقی ماندن به ​​یک اندازه به لیبرال دمکرات‌ها و حزب کار رای بدهند (برای هر کدام ۳۳ درصد). حزب کارگر قبلا یکی از چهار رای دهنده خود را که در سال ۲۰۱۷ از این حزب حمایت کرده بودند به نفع لیبرال دمکرات‌ها یا سبزها از دست داده است.

متحدین کوربین خاطرنشان می‌کنند که ترزا می می‌خواست انتخابات برگزیت را در سال ۲۰۱۷ برگزار کند، اما به موضوعات دیگری مانند ریاضت اقتصادی روی آورد. با این حال این بازی به حرکت خود ادامه داده است و مطمئناً موضوع برگزیت بر رقابت‌های آینده مسلط می‌شود. هنگامی که کانال ۴ اخبار هفته گذشته از رأی دهندگان پرسید که چگونه در انتخابات رای می‌دهند، دریافتند که مردم به جای اینکه نامی از حزبی ببرند، فقط با گفتن «خروج» و «ماندن» پاسخ دادند.

درست است که حزب کارگر می‌تواند از راهکارهای سنتی لیبرال دمکرات‌ها وام بگیرد و متناسب با حوزه‌های مختلف متن پیام خود را تنظیم کند. نمایندگان پارلمان حزب کارگر هوادار ماندن می‌توانند ادعا كنند كه از طریق همه پرسی برگزیت را متوقف می‌كنند. طرفداران خروج می‌توانند بگویند که کوربین نسبت به محافظه کارها در مورد خروج بهتر مذاکره خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همراه با رتبه‌های شخصی فاجعه آمیز کوربین، موضع بی طرفانه‌ او در مورد مسئله مهم انتخابات ممکن است به سادگی ضعف به نظر برسد. او حتی قصد ندارد در همه پرسی جانب هیچ یک از دو طرف را بگیرد. به عنوان نخست وزیر، او به وزیران کابینه اجازه می‌داد تا برای ماندن یا خروج کمپین کنند، ضمن اینکه دست‌های خود را برای دخالت در این امر پاک نگاه می‌دارد تا نتیجه را هر چه که بود، محترم بدارد.

این چشم انداز، سِر کایر استارمر را برای مذاکره درباره خروج ملایم از اتحادیه اروپا، که وی قبلاً متعهد شده بود علیه آن کار کند، همراه با دیگر چهره‌های ارشد مانند جان مک دونل، دایان ابوت و امیلی تورنبرگ را افزایش می‌دهد. جای تعجب نیست که در بالاترین سطح کابینه سایه در مورد سیاستی که توسط کنفرانس پشتیبانی می‌شد، شک و تردید وجود دارد.

طرفداران اروپایی حزب کارگر کمی خیالشان راحت است به این خاطر که آنها اطمینان دارند که حزب در صورت برگزاری نشست ویژه یک روزه برای تصمیم‌گیری بر سر دادن پیشنهاد توافق از سوی حزب کارگر یا ماندن در همه پرسی، سرانجام برای ماندن نتیجه می‌گیرد.

اما این می‌تواند در تئوری اینگونه باشد، زیرا بعد از انتخاباتی می‌آید که پیروزی برای طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا دشوارتر شده است. تصمیمی که تازه حزب کارگر گرفته، احتمالاً سازماندهی رأی گیری تاکتیکی در سطح محلی را برای طرفداران باقی ماندن دشوارتر خواهد کرد. ترس آنها این است که شکاف در رأی هواداران باقی ماندن، بویژه آنها که در مرز بین محافظه کار ـ کارگر قرار دارند، در نهایت بیشتر به یک مرد کمک می‌کند: بوریس جانسون.

https://www.independent.co.uk/

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه