ادعای سپاه؛ دومین ماهواره نظامی ایران به فضا پرتاب شد

گفته می‌شود ماهواره «نور۲» در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است

پیش از این، اولین اقدام فضایی سپاه ۲۱ ماه قبل و در سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ با ارسال ماهواره نور۱ آغاز شد - SEPAH NEWS / AFP

نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، هفدهم اسفند، ادعا کرد که دومین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه در خبری اعلام کرد: «با استفاده از ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای قاصد، ماهواره نور ۲ از کویر شاهرود در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.»

ماموریت ماهواره نور۲ که ادعا می‌شود با سرعت ۷.۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار قرار گرفت، سنجش و شناسایی عنوان شده است؛ با این حال هنوز جزئیات بیشتری درباره پرتاب این ماهواره منتشر نشده و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران انتشار اطلاعات تکمیلی و ویژگی‌های ماهواره نور ۲ و دستاورد راهبردی آن را به آینده موکول کرده است.

پیش از این، اولین اقدام فضایی سپاه ۲۱ ماه قبل و در سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ با ارسال ماهواره نور۱ آغاز شد. گفته می‌شود ماهواره نور ۱ در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته و همچنان در مدار زمین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس برخی گزارش‌ها، بیش از ۴۰۰ ماهواره نظامی یا با کاربرد دوگانه نظامی-غیرنظامی در مدار زمین قرار دارند که بخش بزرگی از آن‌ها متعلق به آمریکا، روسیه و چین‌اند. در مجموع تنها نزدیک به ۳۰ کشور جهان چنین ماهواره‌هایی دارند.

پس از پرتاب ماهواره نور ۱ در سال ۱۳۹۹، کشورهای مختلف واکنش‌های متعددی به این موضوع نشان دادند. در آن زمان، فرانسه با محکومیت این اقدام، آن را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست اما وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که آزمایش ایران خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست.

در سوی دیگر، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، درباره پیامدهای این اقدام به ایران هشدار داد و گفت ایران باید به دلیل پرتاب این ماهواره مسئول شناخته شود و پاسخگو باشد. سخنگوی این وزارتخانه نیز گفت که پرتاب این ماهواره از نظر ایالات متحده نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. با این حال، جی ریموند، فرمانده نیروی فضایی آمریکا، گفت: «ماهواره‌ای که گفته شده قابلیت تصویربرداری دارد، در واقع یک وب‌کم معلق در فضا است و بعید است بتواند اطلاعاتی ارائه دهد.»