«مذاکرات وین تمام شده؛ فقط تصمیم سیاسی مانده است»

برخی ناظران در ایران معتقدند که روس‌ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته‌اند

اختلاف‌های قابل‌توجهی بر سر چندین موضوع کلیدی در گفت‌وگوها همچنان پابرجاست- Twitter/AbasAslani

در حالی‌ که با وجود گمانه‌زنی‌ها، احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، انریکه مورا، قائم مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه دوشنبه، ۷ مارس، در توییتی نوشت: «واضح بگویم؛ دیگر مذاکراتی در سطح کارشناسی در کار نیست. نشست رسمی در کار نیست. در چند روز آینده، وقت آن است که تصمیم‌های سیاسی برای ختم مذاکرات وین گرفته شود.»

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته، مورا و باقری کنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در این شرایط، به نظر می‌رسد که بازگشت باقری کنی به تهران هم پی‌رو همان نیاز به تصمیم سیاسی باشد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات ‌متحده برای احیای توافق برجام، درحالی وارد مراحل نهایی خود شده است که به نظر می‌رسد اختلاف‌های قابل‌توجهی بر سر چندین موضوع کلیدی در گفت‌وگوها همچنان پابرجا است. 

پیش‌تر، تهران اعلام کرده بود که برای اتمام کار، طرف‌های غربی باید در مورد چند موضوع اساسی «تصمیم سیاسی» بگیرند، و در مقابل، واشنگتن هشدار داد که در صورت «ناسازگاری» ایران، از مذاکرات کناره‌گیری خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که تنش‌های غرب با روسیه به بالاترین سطح خود رسیده است، سرگئی لاوروف روز چهاردهم اسفند با بیان این که «تحریم‌های غرب علیه روسیه مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای با ایران است»، خواستار دریافت تضمین کتبی از ایالات متحده آمریکا در آن زمینه شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفته بود که در توافق‌ برجام، چین و روسیه اجازه دارند در توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی بر اساس قوانین منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای به ایران کمک کنند و تحریم‌های غرب نباید آن پروژه‌ها را شامل شود.

این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

در پاسخ به این خواسته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه، ۶ مارس، اعلام کرد که «تحریم‌های روسیه به توافق احتمالی با ایران هیچ ربطی ندارد».

برخی ناظران در ایران معتقدند که روس‌ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته‌اند و مشکلات و مسائلی که در حال حاضر بین مسکو و غرب بر سر حمله روسیه به اوکراین پیش آمده است، ممکن است مذاکرات احیای برجام نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. با این ‌حال، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به این که «از مواضع کشورها شگفت‌زده نمی‌شویم»، اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال خروج روسیه را از مذاکرات وین و برجام در روزهای آتی، گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست.