یوفا به تیم‌های اروپایی در مورد بازی در ایران هشدار داد

فیفا هم به طور قاطعانه از ایران خواسته ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی را لغو کند

PAUL FAITH / AFP

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از این پس تیم‌های اروپایی حق بازی با ایران را ندارند،‌ چرا که در ایران زنان اجازه رفتن به استادیوم را ندارند.

بیانیه یوفا پس از آن منتشر شده که فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال نیز به طور قاطعانه از ایران خواسته ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی را به طور کامل لغو کند.

بیانیه یوفا در آستانه برگزاری بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۰، افزون بر بیانیه فیفا، جدیت نهادهای بین‌المللی ورزشی در مقابله با ممنوعیت حضور زنان ایرانی در استادیوم‌های ورزشی را نشان می‌دهد.

این تلاش‌ها از زمانی قاطعانه‌تر پیش‌ رفت که خودسوزی سحر خدایاری، معروف به دختر آبی اتفاق افتاد. او به دلیل آنچه که مقامات جمهوری اسلامی آن را حضور غیرقانونی در استادیوم ورزشی خوانده‌اند، بازداشت شد و تحت تاثیرفشارهای ناشی از این اقدام دست به خودسوزی زد. 

سحر خدایاری تنها زنی نیست که به دلیل ورود به استادیوم بازداشت شد و سال‌هاست که زنان ایرانی به رغم برخوردهای خشن،‌همچنان برای ورود به استادیوم‌ها تلاش می‌کنند.

این در حالی است که در قانون اساسی ایران، ورود به استادیوم‌ها برای زنان ممنوع اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه اتحادیه فوتبال اروپا از همه تیم‌های اروپایی در سطح ملی و باشگاهی می‌خواهد با کشورهایی که در آنها به زنان اجازه داده نمی‌شود در استادیوم‌های ورزشی حضور دارند، بازی نکنند.

از آنجایی که زنان عربستان سعودی پس از اصلاحات اجتماعی اخیر در این کشور، اجازه ورود به استادیوم‌های ورزشی را به دست آوردند، جمهوری اسلامی ایران احتمالا تنها کشوری در جهان است که این حق طبیعی را از زنان سلب کرده است.

در حال حاضر فیفا می‌گوید،‌ زنان ایرانی می‌توانند تا حدود دو هفته دیگر بدون ممنوعیت در استادیوم‌های ورزشی حضور یابند. به گفته فیفا آنها خواهند توانست بازی تیم ملی ایران و کامبوج در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی را از نزدیک تماشا کنند.

جمهوری اسلامی در گذشته در زمان افزایش فشارهای بین‌المللی برای لغو ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی، ‌برای مدتی کوتاه با حضور گزینش شده تعداد محدودی از زنان موافقت کرد. اما این بار فیفا از ایران می خواهد همه زنان بتوانند در همه بازی‌ها در استادیوم‌ها حضور داشته باشند.

اکنون یوفا نیز از تلاش‌های فیفا برای رفع ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها حمایت می‌کند. الکساندر سفرین، رئیس یوفا از تمامی ۵۵ عضو یوفا و همه باشگاه‌های عضو اتحادیه فوتبال اروپا خواسته با کشورهایی که دسترسی زنان به استادیوم‌های ورزشی را محدود می‌کنند، ‌بازی نکنند.

بیشتر از ورزش