در سومین سال همه‌گیری، قربانیان کرونا در جهان به شش میلیون نفر رسید

برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ بین ۱۴ میلیون تا ۲۳.۵ میلیون نفر باشد

ایران تا روز دوشنبه، در رتبه دوازدهم کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد - ATTA KENARE / AFP

آمار رسمی مرگ‌ومیر جهانی ناشی از کووید-۱۹ در آستانه فراتر رفتن از شش میلیون نفر است. این موضوع نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا که اکنون به سومین سال خود وارد شده، هنوز به پایان نرسیده است و همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، با اینکه از محدودیت‌های مرتبط با کرونا در برخی از کشورهای جهان کاسته شده است و تلاش می‌شود زندگی عادی به شهرها بازگردانده شود، آمارها نشان می‌دهند پایان نیافتن کووید-۱۹ را نمی‌توان انکار کرد. 

در تازه‌ترین اطلاعاتی که دانشگاه جان هاپکینز گردآوری کرد، تعداد قربانیان کرونا تا روز دوشنبه ۱۶ اسفند (۷ مارس) به پنج میلیون و ۹۹۹ هزار و ۱۵۸ نفر رسید. 

پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰، هفت ماه طول کشید تا جهان مرگ یک میلیون بیمار به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کند. چهار ماه بعد، چندین هزار نفر دیگر جان خود را از دست دادند و از آن زمان به طور متوسط هر سه ماه یک میلیون نفر بر اثر ابتلا به کووید جان باختند تا اینکه تعداد قربانیان به پنج میلیون نفر رسید. اکنون نیز این رقم به شش میلیون مرگ می‌رسد و این در حالی است که به گفته برخی از کارشناسان، در بعضی کشورها آمار واقعی احتمالا چهار برابر آمار گزارش‌شده است.

متخصصان مجله اکونومیست تخمین می‌زنند که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ بین ۱۴ میلیون تا ۲۳.۵ میلیون نفر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش کشورهای جهان برای مهار کرونا در شرایطی است که در حال حاضر حتی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام که بیش از دو سال از همه‌گیری کووید در امان بودند، با اولین نمونه‌ها از شیوع اومیکرون مواجه شده‌اند. در کشورهای دیگر نیز سویه‌های مختلفی از کووید-۱۹ همچنان می‌تازند. در هنگ‌کنگ که تلاش شده بود با به‌کارگیری سیاست‌های «کووید صفر» شامل قرنطینه و آزمایش‌ سراسری جمعیت هفت میلیون نفری، با ویروس کرونا به طور جدی مقابله شود، حالا مرگ‌ومیر دوباره افزایش یافته است. 

در ایالات متحده با وجود منابع مالی کافی و در دسترس بودن واکسن، نزدیک به یک میلیون مرگ گزارش شده است. نرخ مرگ‌ومیر در لهستان، مجارستان، رومانی و سایر کشورهای اروپای شرقی نیز همچنان بالا است. این منطقه که اکنون با ورود بیش از یک میلیون پناهنده از اوکراین جنگ‌زده مواجه است، پوشش واکسیناسیون ضعیفی دارد و نرخ مرگ‌ومیر در آن بالا است.

در کنار آمار تلفات، میزان ابتلا به کووید-۱۹ نیز همچنان زیاد است. سازمان بهداشت جهانی در این هفته گزارش داد که جهان بیش از ۴۴۵ میلیون مورد تایید‌شده کووید-۱۹ داشته است. به گزارش این سازمان، موارد جدید ابتلای هفتگی در همه مناطق به جز غرب اقیانوس آرام شامل چین، ژاپن و کره جنوبی، کاهش یافته است. سازمان صلیب سرخ اقیانوس آرام هشدار داد در این مناطق تا یک سال آینده خطر ابتلا و مرگ ناشی از کرونا وجود دارد. 

بر اساس آمارهای رسمی همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از ۸۰.۹ میلیون مبتلا و ۹۸۴ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر کرونا قرار دارد و هند نیز با بیش از ۴۲.۹ میلیون مبتلا، پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.

آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۹ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل با بیش از ۶۵۲ هزار جان‌باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید-۱۹ در جهان محسوب می‌شود.

۱۰ کشوری که بیشترین میزان مبتلایان و قربانیان ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند عبارت‌اند از: ایالات متحده، هند، برزیل، فرانسه، انگلستان، روسیه، آلمان، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا.

ایران تا روز دوشنبه، با مجموع بیش از هفت میلیون ابتلا و ۱۳۷ هزار و ۹۴۸ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در رتبه دوازدهم کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.