وزیر خارجه آمریکا: تحریم‌های روسیه هیچ ربطی به توافق احتمالی با ایران ندارد

بلینکن تاکید کرد که هنوز چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز در مذاکرات وین باقی مانده است

آنتونی بلینکن درخواست ضمانت روسیه از ایالات متحده را «بی‌ربط» دانست- Sergei Bobylev/TASS via Reuters

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به سخنان اخیر سرگئي لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه، هیچ ربطی به توافق احتمالی با ایران برای احیای برجام ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، گفته بود که تحریم‌هایی که غرب به‌دلیل جنگ اوکراین علیه مسکو اعمال می‌کند، مانعی برای توافق هسته‌ای با ایران شده است کشورش از ایالات متحده ضمانت می‌خواهد که این تحریم‌ها به‌هیچ‌ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری آن با تهران ذیل توافق برجام خللی وارد نکند.

درحالی‌که پس از ۱۱ ماه مذاکره، گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام در وین، پایتخت اتریش در مراحل پایانی قرار دارد و همه طرف‌ها از تلاش برای حل چند مسئله مهم باقی‌مانده ظرف چند روزسخن می‌گویند، درخواست این مقام ارشد روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای عضو برجام و گره‌زدن تحریم‌های روسیه برسر حمله به اوکراین با توافق، مانع جدیدی در مسیر روبه پایان مذاکرات وین به‌نظر می‌رسد.   

بلینکن روز یکشنبه، ۱۵ اسفندماه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفت: «تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع می‌شود یا وضع شده است، به توافق هسته‌ای ایران و چشم‌انداز بازگشت به آن توافق، هیچ ربطی ندارد. این چیزها کاملا متمایز از یکدیگرند و به‌هیچ‌وجه پیوندی با هم ندارند، بنابراین فکر می‌کنم که آن [درخواست لاوروف] بی‌ربط است.»  

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که که اگر راهی برای «بازگشت کارآمد به توافق» برجام و جلوگیری از دستیابی یا نزدیک‌شدن ایران به سلاح هسته‌ای وجود داشته باشد، این هم در راستای منافع ایالات متحده و هم به نفع روسیه است، صرف‌نظر از این‌که رابطه دو کشور درنتیجه تجاوز مسکو به اوکراین، در چه نقطه‌ای قرار گرفته باشد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین درباره روند مذاکرات وین گفت که در هفته‌های اخیر «پیشرفت‌های واقعی» برای احیای برجام به‌دست آمده است و «به‌ آن نزدیک شده‌ایم»؛ اما وزیر خارجه آمریکا درضمن تاکید کرد که هنوز «چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز» در مذاکرات باقی مانده است و تا زمانی که حل نشوند، توافقی انجام نخواهد شد. 

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز آزادی «گروگان‌»های (زندانی‌های دوتابعیتی) آمریکایی در  ایران و توقف تهدیدهای جمهوری اسلامی برای افراد در خاک ایالات متحده، گفت که این مسائل و همچنین فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مواردی‌اند که بی‌ارتباط با هرگونه مذاکره‌ای، آمریکا به‌طور دائم و در مسیری جدا از توافق هسته‌ای دنبال می‌کند.

او افزود: «ما برای بازگرداندن آمریکایی‌هایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند به خانه، چه از ایران و چه از هرجای دیگر، به انجام تمام اقدام‌های ممکن ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که صرف‌نظر از رسیدن یا نرسیدن به توافق برای احیای برجام، مقابله با فعالیت‌های تهدیدآمیز ایران در منطقه خاورمیانه که علاوه‌بر آمریکا، متحدان و شرکای این کشور را تهدید می‌کند، به‌طور دائم ادامه دارد و زمانی که با متحدان و شرکایمان در این زمینه کار می‌کنیم، بسیار موثرتر است.