شوهر حسود آمریکایی پس از قتل همسر و دو فرزند: «کارم از نظر خدا موجه بود»‌

قتل عام در آریزونا 

به اذن خدا. 

این پاسخ آستین اسمیت، مرد ۳۰ ساله آمریکایی، است وقتی که از او پرسیدند چرا پنجشنبه گذشته همسر و دو فرزند خردسالش را به قتل رساند. 

اسمیت را روز پنجشنبه در محلات غربی شهر فینیکس، مرکز ایالت آریزونای‌ آمریکا دستگیر کردند. او ساعاتی قبل چهار نفر را به قتل رسانده بود. اول از همه، همسر ۲۹ ساله‌اش را به این ظن که با برادرش رابطه داشته، سپس دختران ۵ و ۷ ساله‌شان و بعد از آن مردی ۴۶ ساله از دوستان خانوادگی شان را کشت. 

حالا این شهرِ دره آفتاب که در آن بیش از ۳۰ درصد مردم سلاح شخصی دارند در بهت این جنایت فرورفته است.

اعلامیه‌های پلیس، دادنامه ثبت‌شده و گزارش‌های مفصل رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها جزئیات متعددی از این جنایت مخوف را برملا کرده‌اند. 

داستان از این‌جا آغاز می‌شود که دیزیا پترسون ۲۹ ساله هنگام بازگشت به خانه با تهمت‌های همسرش، آستین، روبرو می‌شود. دیزیا در باری محلی بوده اما آستین او را متهم می‌کند که با برادرش رابطه دارد. به گفته سخنگوی پلیس، متهم او را با تفنگ دستی می‌کشد «چرا که باور داشته خدا از او خواسته این کار را انجام دهد.» او گفته بوده کارش «از نظر خدا» موجه بوده چرا که «برخورد اینچنینی با کسی که زنا کرده صحیح است.» اقوام مظنون در گفتگو با رسانه‌ها گفته‌اند اصلا رابطه‌ای در کار نبوده و این‌ها همه زائیده ذهن آستین است.

سپس نوبت ناشا و مایان، دختران ۵ و ۷ ساله‌، می‌شود. ناشای ۵ ساله به ضرب گلوله پدر از پای در می‌آید. اسمیت بعدها می‌گوید دلیل این قتل «رفتار بد» این دختر «علیه قوانین خداوند» بوده است. 

مایانِ ۷ ساله پس از کشته شدن مادرش به گریه می‌افتد. اسمیت اما باور داشته که «نباید برای ملعون‌ گریه کرد.» همین است که چند بار با مشت به صورت دختر خردسالش می‌کوبد و سپس با ضربات چوب بیس‌بال او را به قتل می‌رساند.

تنها نجات‌یافته ماجرا دختر ۳ ساله آستین و دیزیا است که زیر تخت پنهان شده بود. آستین به پلیس گفته ناشا و مایان را کشته چون او را به یاد مادرشان می‌انداخته‌اند اما دختر ۳ ساله نجات یافته چون شبیه خودش بوده. نیروهای پلیس که وارد خانه شدند این دختر را در حالی یافتند که زیر تخت پنهان شده بود. 

آستین پس از این کشتار به سراغ دوستی خانوادگی به نام ران فریمن می‌رود. طبق برخی گزارش‌ها برادر مظنون مقیم خانه فریمن بوده. در اسناد دادگاه می‌خوانیم که فریمن به آستین می‌گوید او «دیوانه» شده و این‌جا است که او را به ضرب گلوله از پای در می‌آورد. با برداشتن اسلحه شکاری‌ از خودروی خود، وقتی می‌بیند چند نفر از همسایه‌‌ها دارند به فریمن کمک می‌کنند همه را همدست همسرش دانسته و به آن‌ها هم تیراندازی می‌کند. سه نفر هم در این ماجرا زخمی می‌شوند که به نظر می رسد از این تیراندازی جان سالم به در برده‌اند.

در ماشین مظنون دو تفنگ دستی ۹ میلیمتری و کالیبر ۴۵ و یک اسلحه شکاری کالیبر ۲۲۳ پیدا شده — باور دادنامه این است که آلات قتل همین‌ها بوده‌اند.

پلیس از راه می‌رسد و مضروبین به بیمارستان منتقل می‌شوند. یکی از مضروبین می‌گوید که نگران همسر و فرزندان آستین است و این اشاره باعث می شود که پلیس به خانه او رفته و با حمام خونی که این مرد آن‌جا به راه انداخته روبرو می‌شود.

هیچ یک از همسایه‌هایی که با رسانه‌ها گفتگو کرده‌اند هرگز نکته مشکوکی در مورد این خانواده ندیده و احساس نکرده بودند.

یکی‌ از آنها به شبکه ای تلویزیون می‌گوید: «نه هیچ‌وقت حرفی از خشونت خانگی بود، نه پای پلیس این‌جا باز می‌شد، اصلا از این خبرها نبود. خانواده‌ای معمولی بودند.»

جنایت فینیکس از زوایای مختلفی بررسی خواهد شد: قوانین حمل سلاح در آمریکا و مشخصا ایالت آریزونا (که حمل سلاح برای افراد بالای ۲۱ سال نیاز به هیچ جوازی ندارد.) عواقب خشونت خانگی، خشونت برآمده از مذهب و احتمالا تنش‌های مختلف اجتماعی و نژادی.  به هر روی فکر آنکه پدری این‌گونه فرزندان خردسال خویش را به قتل می‌رساند خیلی‌هایمان را به این راحتی رها نمی‌کند.

بیشتر از جهان