سخنرانی پرشور مگان مارکل درباره‌ی «زنان رنگین‌پوست»

«هربار زنی برای گرفتن حقش به پا می‌خیزد، برای احقاق حقوق همه‌ی زنان به پا خاسته»

شاهزاده هری و دوشس ساسکس مگان مارکل. آفریقای جنوبی
Betram MALGAS / POOL / AFP

دوشس ساسکس در اظهارات پرشورش برای عموم مردم درباره‌ی توان‌مندسازی زنان خود را در جایگاه «زنی رنگین‌پوست» در جهان معرفی کرد.

روز دوشنبه مگان مارکل و شاهزاده هری سفر ده روزه‌شان به جنوب آفریقا را از کیپ تاون آغاز کردند.

اولین جایی که این زوج در روز اول سفرشان از آن بازدید کردند شهرک سیاه‌پوست‌نشین «نیانگا» بود. آن‌جا در کارگاهی شرکت کردند که از طرف برنامه‌ی توان‌مند‌سازی دختران «مبوکودو» برگزار می‌شد. این برنامه برای دخترانی که دچار آسیب روحی شدید شده‌اند کلاس‌های آموزشی دفاع شخصی و توان‌مندسازی برگزار می‌کند. 

دوشس پس از خوش و بش با اعضای این انجمن بر کنده‌ی درختی ایستاد تا سخن‌رانی کند.

مارکل گفت: «من و همسرم از طرف خانواده‌ی سلطنتی به اینجا آمده‌ایم و اجازه می‌خواهم که بگویم خود من هم به عنوان مادر، همسر و زن و نیز یک زن رنگین‌پوست و خواهر شما به این جا آمده‌ام». جماعت او را تشویق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صاحب‌نظران می‌گویند از سال ۲۰۱۸ که دوشس با شاهزاده هری ازدواج کرد این اولین باری است که خود را زنی رنگین‌پوست می‌خواند.

او که پیش از این بازیگر بوده است در اظهارات عمومی‌اش از سختی‌های داشتن «قومیت نامشخص» سخن گفته است. در سال ۲۰۱۷ مارکل توضیح داد که کارگردانان هنگام انتخاب بازیگر اغلب گیج می‌شدند که او را جزو «اهالی آمریکای لاتین»، «یهودیان سفاردی» یا «تیره‌ای از قفقازی‌ها» به حساب آورند.

این زن ۳۸ ساله در سخنرانی‌اش در کیپ تاون از نظرگاه جدی‌اش در باب فمینیسم نیز سخن گفت و جمله‌ای را از قول مایا آنجلو شاعر آمریکایی نقل کرد.

مارکل گفت: «هربار که زنی برای گرفتن حقش به پا می‌خیزد، بی آن که بداند یا ادعایش را داشته باشد در واقع برای احقاق حقوق همه‌ی زنان به پا خاسته».

دوشس هم چنین از دختران نوجوانی که آن روز با او و شاهزاده هری دیدار کرده بودند تشکر کرد، به خاطر آن که با «جسارت و صداقت‌» درباره‌ی خطراتی که در آفریقا متوجه زنان است و چگونگی مقابله‌ی آنان با این خطرات صحبت کرده‌اند.

مارکل افزود «من قلباً به حقوق زنان و دختران تعلق خاطر دارم و بیشتر عمرم را مشغول دفاع از حقوق آنان بوده‌ام. چون می‌دانم وقتی زنان توان‌مند باشند کل جامعه شکوفا می‌شود.آگاه باشید که من و شوهرم تا جایی که از دور ممکن بوده از آنچه در اینجا بر سر شما آمده دقیقاً خبردار بوده‌ایم. هر عملی روی زمین انجام دهیم در واقع دارد تغییری را رقم می‌زند که نه تنها به آن نیاز داریم، بلکه شایسته‌ی آنیم».

شاهزاده هری نیز به زنان و دختران حاضر در این جمع گفت: «هیچ مردی برای این به دنیا نمی‌آید که به زنان آسیب بزند. این رفتار را مردان از جامعه یاد می‌گیرند و باید این چرخه را شکست».

اوایل این ماه در پی یک رشته حمله‌های خیابانی، فعالان مسائل اجتماعی به خیابان‌های کیپ‌ تاون آمدند تا بر علیه آنچه که آن‌ها ناتوانی دولت در پرداختن به مسئله‌ی خشونت علیه زنان می‌دانند راه‌پیمایی کنند.

مگان مارکل و شاهزاده هری درباره‌ی خطرات پیش روی زنان در آفریقا سخنرانی کردند.

دوشس ساسکس یکی از فعالان عرصه‌ی حقوق بشر، مخصوصا در زمینه‌ی برابری جنسیتی، است و بارها درباره‌ی توان‌مندسازی زنان سخن‌رانی کرده است. 

مارکل فعالیت اجتماعی را از سن کم آغاز کرد و همان موقع مشهور شد. وقتی فقط ۱۱ سال داشت نامه‌ای به هیلاری کلینتون  بانوی اول آمریکا در آن زمان و سایر شخصیت‌های برجسته‌ی کشور نوشت و به این موضوع اعتراض کرد که چرا آگهی تبلیغاتی یک شرکت سازنده‌ی صابون این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که زنان باید در آشپزخانه باشند، و بدین‌ ترتیب این شرکت را وادار به تغییر آگهی تبلیغاتی‌اش کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی