یک داروی نجات‌بخش جدید برای مبتلایان به کرونا پیدا شد

دانشمندان داروی تازه‌ای برای درمان کووید-۱۹ یافته‌‌اند که می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد

مراکز درمانی سراسر جهان هم‌اکنون نیز از داروهایی، از جمله «دگزامتازون»، «تاسیلیزوماب»، و «روناپِرِو» برای درمان کووید حاد استفاده می‌کنند- Ye Aung THU / AFP

دانشمندان بریتانیایی می‌گویند یک داروی دیگر برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یافته‌‌اند که می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد.

داروی ضدالتهاب «باریسیتینیب» که با نام تجارتی «اوُلومیانت» نیز عرضه می‌شود، معمولا برای درمان آرتروز روماتیسمی تجویز می‌شود. آزمایش نشان داده است که این دارو می‌تواند  تا یک‌پنجم از موارد مرگ و میر افرادی که با ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند، بکاهد.

پژوهشگران می‌گونید می‌توان «باریسیتینیب» را همراه با دیگر روش‌های درمان کووید، از جمله داروی ارزان‌قیمت «دگزامتازون»، ترکیب کرد.

بهای ۱۰ روز دوز مصرف این دارو حدود ۲۵۰ پوند است که احتمال دارد نظام درمان عمومی بریتانیا  برای آن تخفیف قایل شود.

هرچند واکسیناسیون از میزان ابتلا به کووید کاسته است، هنوز هم افرادی به‌رغم تزریق واکسن، به نوع حاد این بیماری مبتلا می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراکز درمانی سراسر جهان هم‌اکنون نیز از داروهایی، از جمله «دگزامتازون»، «تاسیلیزوماب»، و «روناپِرِو» برای درمان کووید حاد استفاده می‌کنند، اما آزمایش‌های بالینی نشان داده است که در مورد بیمارانی که باید به دستگاه تنفس متصل شوند، «باریسیتینیب» به‌مراتب بهتر عمل می‌کند.

در حال حاضر درمان کووید حاد به سه روش انجام می‌گیرد:

- داروهای ضدالتهاب که از واکنش شدید سیستم مصونیت بدن جلوگیری می‌کنند.

- داروهای ضد ویروس که تولید انبوه ویروس را در بدن دشوارتر می‌کنند.

- درمان با پادتن که با تقلید از سیستم ایمنی بدن به ویروس حمله می‌کند.

سِر مارتین لندری، استاد «ایمونولوژی» در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «ثابت شده است که ریه‌های افرادی که با ابتلا به کووید حاد در بیمارستان بستری می‌شوند، به علت واکنش شدید سیستم ایمنی بدن‌شان، سخت لطمه دیده است. نتایجی که اکنون از تجویز داروی «باریسیتینیب» گرفته‌ایم، نشان می‌دهد که شانس زنده ماندن افراد مبتلا به کووید حاد بسیار بیشتر شده است. اما این دارو باید همراه با دیگر روش‌های درمان، از جمله داروهای ضدالتهاب، به‌کار گرفته شود.»

نتایج پژوهش‌های دانشمندان بریتانیایی نشان داده است که سیستم ایمنی بدن افرادی که ژن موسوم به «تی‌وای‌کِی‌۲» در ساختار «دی‌ان‌ای» آنان سالم نیست، بیشتر احتمال دارد در مقابل ویروس کووید واکنش بیش از حد نشان دهد.