افزایش نرخ قبر در بهشت زهرا: از سه میلیون تا بیش از ۷۵ میلیون تومان

خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا در صورت تایید فرمانداری به میزان ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد

حالا هزینه مرگ نیز یک دغدغه اساسی برای شهروندانی است که درگیر افزایش مداوم نرخ تورم هستند - همشهری‌آنلاین

با مصوبه شورای شهر تهران، تعرفه قبر در بهشت زهرا برای سال ۱۴۰۱ گران می‌شود. 

روز یکشنبه، روح‌الله محسنی، معاون سازمان بهشت زهرا درباره تعرفه‌های قبر در این آرامستان در سال ۱۴۰۰ گفت: «در قطعات جدید که قبور به صورت سه طبقه واگذار می‌شود، قبر طبقه پایین رایگان است و از بازماندگان پول قبر گرفته نمی‌شود.»

محسنی درباره قبرهای گران‌تر به ایسنا توضیح داد: «‌ناحیه دو که از قطعه ۲۰۰ تا ۲۵۸ است، طبقه‌ای ۱۴ میلیون و صد هزار تومان است؛ یعنی سه طبقه این قبور ۴۲ میلیون و سیصد هزار تومان می‌شود. ناحیه یک نیز که از قطعه یک تا ۱۱۲ است، طبقه‌ای ۲۵ میلیون تومان است؛ یعنی اگر یک قبر سه طبقه واگذار شود ۷۵ میلیون تومان می‌شود.» او اختلاف قیمت در قبرها را به دلیل سختی کار ناشی از تکمیل بودن قطعات و حجم فضای سبز زیاد در قطعات گران‌تر دانست. 

با این حال، به گزارش اکو ایران، اعضای شورای شهر تهران روز هشتم اسفند امسال با افزایش قیمت قبور موافقت کردند. بر این اساس، قیمت قبور واقع در قطعات یک تا ۱۱۲ برای دفن هر میت یا افزایش هر طبقه قبر در قبور خالی ۳۰ ساله و بالاتر به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و همچنین خدمات واگذاری حق انتفاع قبور جاری و باقیمانده فاز سه نیز افزایش ۲۵ درصدی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران، واگذاری حق انتفاع قبور در فاز سه قطعات جاری ۳۰۰ تا ۳۳۰ که تکمیل و تجهیز شده است تا ۷۰ درصد ظرفیت باقی‌مانده طبقه زیرین رایگان و طبقات فوقانی به ازای هر طبقه سه میلیون و ۱۲۵ هزار تومان، از ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد هر طبقه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، در ظرفیت ۸۰ تا ۹۰ درصد هر طبقه پنج میلیون و ۸۶۶ هزار و در ظرفیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هم قیمت هر طبقه هشت میلیون و ۷۹۰ هزار تومان است.

سایر خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا نیز در صورت تایید فرمانداری به میزان ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

پیشتر نیز قیمت مقبره‌های خانوادگی در بهشت زهرا با ۳۰ قبر به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان و با ۴۰ تا ۵۰ قبر به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود. 

قیمت میلیونی قبرها در بهشت زهرا و اعلام افزایش مبلغ آنها با بهانه‌هایی مانند تکمیل ظرفیت در شرایطی است که سال‌هاست نسبت به احداث آرامستان‌های دیگر در اطراف تهران وعده داده می‌شود اما هر بار این اتفاق به مسئولان شهری بعدی واگذار شده و مبالغ کلان‌تری از خانواده‌های عزادار درخواست می‌شود. 

سود کلان فروش قبر در شرایطی از جیب مردم به حساب مسئولان واریز می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها با وجود مشکلات اقتصادی چاره‌ای جز پرداختن این مبالغ برای دفن عزیزانشان ندارند و به ناچار چنین هزینه‌هایی را تقبل می‌کنند. 

حتی در قبرهای رایگان نیز، هزینه خدمات نزدیک یک تا یک میلیون و دویست هزار تومان در سال ۱۴۰۰ محاسبه می‌شد که در صورت افزایش، برای اقشار کم‌درآمد مشکل‌ساز می‌شود به ویژه وقتی هزینه‌های جانبی نیز در کنار آن قرار بگیرد. 

روز پنجم مهر امسال خبرگزاری رکنا خبر داد که افزایش آمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا و همچنین بالا رفتن نرخ ارز موجب افزایش قیمت سنگ قبر تا میزان چهار برابر شده است. 

این خبرگزاری در ادامه از «فروش سنگ قبرهای پلاستیکی» نوشت و به نقل از یک «سنگ قبر فروش» گفت که به دلیل گرانی، سنگ قبرهایی رایج شده که قبلا مورد استفاده نبوده است.

قیمت میلیونی خدمات کفن و دفن در ایران در شرایطی است که دی ماه امسال محمدحسین شریف‌زادگان، وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی، با استناد به آمار دولتی گفت که ۳۲ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران زیر خط فقر مطلق قرار دارند. روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه نیز روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وجود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر خبر داد. 

با این حساب، نه تنها هزینه اجاره مسکن و تامین مخارج زندگی، بلکه هزینه مرگ نیز یک دغدغه اساسی برای شهروندانی است که درگیر افزایش مداوم نرخ تورم هستند.