دوازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ آمریکا و متحدانش تشکیل دولت در تبعید اوکراین را بررسی می‌کنند

یک گروه ناظر بر امور روسیه می‌گوید تنها در روز یکشنبه ۴۳۵۷ تظاهرکننده ضدجنگ در شهرهای مختلف روسیه بازداشت شده‌اند.

با وجود بازداشت‌های گسترده، تظاهرات ضد جنگ در شهرهای روسیه ادامه داشت- Handout via REUTERS

دوازده روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و تداوم این حملات باعث کشته، زخمی و آواره شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در این کشور شده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در توییتی اعلام کرد که تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از زیر حملات ارتش روسیه در شهر ماریوپل اوکراین به جایی نرسیده است. صلیب سرخ نوشت: «مردم ماریوپل در وحشت زندگی می‌کنند و نیاز مبرمی به جای امن دارند. تلاش امروز برای تخلیه حدود دویست هزار نفر از این شهر...به دلیل نتبود توافقی مشخص و عملی بین طرفین درگیری ناکام ماند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه به شبه خبری سی‌ان‌ان گفت ایالات متحده «گزارش‌های بسیار معتبری از حملات عمدی [روسیه] به غیرنظامیان» در اوکراین مشاهده کرده است که معادل جنایت جنگی به شمار می‌آیند. او همچنین گفت کشورش مشغول رایزنی با متحدان اروپایی برای ررسی احتمال منع واردات نفت از روسیه برای زیر فشار گذاشتن بیشتر ولادیمیر پوتین است.

از سویی، یک گروه ناظر بر امور روسیه می‌گوید تنها در  روز یکشنبه ۴۳۵۷ تظاهرکننده ضدجنگ در شهرهای مختلف روسیه بازداشت شده‌اند.

در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین،‌ بیش از ۳۶۰ غیرنظامی در حملات ارتش روسیه کشته و ۱۱۲۳ نفر هم زخمی شده‌اند. این نهاد سازمان ملل گفت ارقام واقعی احتمالا بسیار بیشتر است.

 

بیشتر از جهان