حبیب افکاری پس از تحمل ۵۵۰ روز انفرادی آزاد شد

حکومت ایران نوید افکاری را اعدام کرد و وحید افکاری نیز همچنان در انفرادی است

حبیب افکاری در آذرماه سال ۱۳۹۷ در ارتباط با اعتراض‌های مردمی مردادماه آن سال، دستگیر شد - ایران‌کارگر

حبیب افکاری، پس از تحمل ۵۵۰ روز انفرادی، روز جمعه ۱۴ اسفند از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد. سعید افکاری، برادر او نیز در توییتی این خبر را تایید کرد و نوشت: «برادرم حبیب آزاد شد.»

او در توییت دیگری وضعیت برادر دیگر وحید را یادآور شد و نوشت: «وحید همچنان در انفرادی است.»

حبیب افکاری در آذرماه سال ۱۳۹۷ در ارتباط با اعتراض‌های مردمی مردادماه آن سال، دستگیر شد. پیش از آن در شهریور همان سال نیز دو برادرش نوید و وحید نیز دستگیر شده بودند.

دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز نوید افکاری را به دو بار اعدام، شش سال و ششم ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود. 

وحید افکاری نیز به ۵۴ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، محکوم شده است. حکم حبیب افکاری نیز ۲۷ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران، نوید افکاری، قهرمان کشتی را با اتهام «محاربه» و «قتل یک مأمور امنیتی» در شهریور سال ۱۳۹۹ اعدام کرد. اتهامی که نوید افکاری هرگز آن را نپذیرفت و بارها گفت که زیر شکنجه و به اجبار به آن اعتراف کرده است. 

اعدام نوید افکاری، موجی از اعتراض‌های نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشت. با این حال حکومت ایران به آزار خانواده افکاری ادامه داد. پیش‌تر سعید افکاری، در توییتی گفته بود برادرانش (وحید و حبیب) بدون هیچ تماسی ۱۵ ماه را در انفرادی گذرانده‌اند.

وکلای وحید و حبیب نیز از حبس آنان در «بند عبرت» زندان عادل‌آباد شیراز خبر داده بودند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، آزادی حبیب افکاری مشروط است و وحید افکاری کماکان در زندان به سر می‌برد. 

مأموران امنیتی ایران، در جریان بازجویی‌ها و به قصد گرفتن اعتراف‌های اجباری، بارها برادران افکاری را شکنجه و ضرب و شتم کردند.

پیش‌تر شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری را رد کرده بود. این خبر را سعید دهقان، وکیل برادران افکاری اعلام کرد و گفت: «حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آن‌قدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢۴ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود.»