یک منتقد طالبان در کابل ناپدید شده است

سید باقر محسنی در برنامه‌های تلویزیونی از طالبان با عنوان یک گروه ستمگر و خودکامه که باعث عقب‌ماندگی افغانستان شده‌اند یاد می‌کرد

سید باقر محسنی، از چهره‌های منتقد طالبان به شمار می‌رود - طلوع نیوز

سیدباقر محسنی، تحلیل‌گر سیاسی و از منتقدان سرسخت طالبان که پس از تسلط این گروه بر افغانستان، از عملکرد رهبران و مسئولان حکومت آنان انتقاد می‌کرد، ناپدید شده است.

اعضای خانواده‌ و دوستان سیدباقر محسنی، ناپدید شدن او را تایید کرده‌اند و گفتند که سیدباقر محسنی از عصر روز جمعه، ۱۳ اسفند، ناپدید شده و تلفن همراهش نیز خاموش است.

سید مسلم علوی از نزدیکان سیدباقر محسنی در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت: «‌اداره اطلاعات طالبان محسنی را زمانی که از یک جلسه به خانه می‌رفت، دستگیر کرده است.»

او افزود: «‌محسنی پس دستگیری از طریق واتس‌اپ به خانواده‌اش پیام داده بود که نزد طالبان است، اما پس‌ازآن دیگر هیچ خبری از او نداریم و نمی‌دانیم در چه وضعیتی قرار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باقر محسنی از چهره‌های منتقد طالبان به شمار می‌رود و هر بار که در رسانه‌های داخلی و خارجی ظاهر می‌شد از تصمیم و عملکرد رهبران طالبان انتقاد می‌کرد. او در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با یک رسانه‌ خصوصی‌ در کابل، حکومت طالبان را استبدادی و تک قومی خواند.

او همچنین دو روز پیش از ناپدید شدنش در فیس‌بوک نوشت: «در برنامه‌ آخر خط تلویزیون نور به همراه نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شرکت کردم، اما این برنامه به دلیل فشار گروه حاکم پخش نشد. طالبان با تهدید از پخش آن جلوگیری کرد.»

پس‌ازآن خبرهایی منتشر شد که اداره اطلاعات طالبان، شمس امانی، مجری برنامه آخر خط شبکه‌ نور را دستگیر کرده و با خود برده است.

گروه طالبان تاکنون در مورد سرنوشت سیدباقر محسنی و شمس امانی هیچ اظهار نظری نکرده است؛ اما نزدیکان این دو نفر تاکید می‌کنند که طالبان آنان را دستگیر کرده‌اند.

گروه طالبان درحالی‌که بارها ادعا کرده ‌است که به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان باور دارد و احترام می‌گذارد و از انتقادهای شهروندان افغانستان در مورد عملکردشان استقبال می‌کند، اما در عمل فعالیت‌های رسانه‌ها و آزادی بیان را در آن کشور محدود کرده و حتی هشدار داده است که هیچ فردی حق انتقاد از طالبان به‌ویژه رهبران این گروه را ندارد.