از تروریست ۱۰ میلیون دلاری در افغانستان رونمایی شد

سراج‌الدین حقانی، «تروریست جهانی» تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است و برای دستگیری‌اش ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته‌اند.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور گروه طالبان برای نخستین بار در رسانه‌ها ظاهر شد. روز شنبه، ۱۴ اسفند، رسانه‌های وابسته به گروه طالبان عکس‌هایی از سراج‌الدین حقانی را بدون این‌که چهره او را بپوشانند، منتشر کردند. در این عکس‌ها دیده می‌شود که حقانی در برنامه‎ فارغ‌التحصیلی ده‌ها تن از جنگجویان این گروه از یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت حاضر شده است.

سراج‌الدین حقانی ۴۹ سال دارد و فرزند ارشد جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی از مخوف‌ترین سازمان‌های تروریستی در افغانستان است. سراج‌الدین حقانی به دلیل طراحی و اجرای حمله‌های مرگبار در ۲۰ سال گذشته که در آن‌ها شمار زیادی از افغان‌ها و شهروندان غربی ازجمله آمریکایی‌ها کشته شده‌اند، در فهرست سیاه سازمان ملل و پلیس فدرال آمریکا قرار دارد.

سراج‌الدین حقانی متهم به کشتارهای فراوانی است، اما پلیس فدرال آمریکا تنها به دو مورد اقدام تروریستی او در سال ۲۰۰۸ اشاره کرده است. این اقدامات شامل حمله به هتلی در کابل که منجر به مرگ شش نفر ازجمله یک شهروند آمریکایی شد و همچنین سوءقصد به جان حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان می‌شوند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، سراج‌الدین حقانی که قدرتمندترین فرمانده نظامی در میان این گروه است، تمامی ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی را در کنترل خود گرفت و کرسی وزارت کشور را تصاحب کرد. هم‌زمان با معرفی شدن او به سمت‌ وزیر کشور طالبان، پلیس فدرال آمریکا جایزه‌‌ پنج میلیون دلاری برای دستگیری او را به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد. در بیانیه پلیس فدرال آمریکا آمده است برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری سراج‌الدین حقانی شود، ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته شده است. از هفت ماه پیش، سراج‌الدین حقانی همواره در میان اعضای طالبان حضور دارد و با برخی از دیپلمات‌ها و مسئولان سازمان‌های کمک‌رسان خارجی نیز ملاقات می‌کرد، اما همیشه چهره او پوشیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند طالبان در مورد حضور حقانی در رسانه‌ها صحبتی نکرده است، اما به نظر می‌رسد نگرانی‌های این گروه از هدف قرار گرفتن رهبرانشان برطرف شده است. حقانی در حالی در مقابل رسانه‌ها قرار گرفت و بدون هراس در کابل و شهرهای افغانستان گشت‌وگذار کرد که بیانیه‌ پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او همچنان پابرجا است. در متن بیانه پلیس فدرال آمریکا، سراج‌الدین حقانی چنین توصیف شده است: «او یکی از رهبران ارشد شبکه حقانی است و روابط نزدیک با طالبان و شبکه القاعده دارد. حقانی یک تروریست جهانی است.»

هنوز مشخص نیست که پلیس فدرال آمریکا همچنان دنبال سراج‌الدین حقانی است یا از تعقیب او با ‌عنوان یک تروریست جهانی دست برداشته است. درحالی‌که حقانی بدون هیچ نگرانی در کابل زندگی می کند، با دیپلمات‌های خارجی ملاقات دارد و با رسانه‌ها نیز مصاحبه می‌کند، پاداش ۱۰ میلیون دلاری پلیس فدرال آمریکا برای بازداشت او شبیه یک طنز است.

با علنی شدن چهره سراج‌الدین حقانی، تنها ملا هیبت‌الله از میان رهبران طالبان هنوز در خفا مانده است. هرچند هرازگاهی طالبان خبرهایی در مورد حضور یافتن ملا هیبت‌الله در میان مردم و ملاقات با کارمندان ادارات دولتی منتشر می‌کنند، اما تاکنون هیچ عکس یا ویدیویی از حضور او در داخل افغانستان منتشر نشده است.

در هفته‌های نخست سلطه طالبان بر افغانستان دلیل پنهان ماندن رهبران ارشد این گروه، ناامن بودن آسمان افغانستان و حضور پهپاد‌های آمریکایی برای گشت‌زنی در فضای آن کشور بود. به نظر می‌رسد، سراج‌الدین حقانی برای برطرف کردن نگرانی‌ها از حمله احتمالی به رهبران این گروه و اطمینان بخشیدن به اعضای طالبان، حضورش را در رسانه‌ها علنی کرد و از چهره‌اش که تا قبل از این برای عموم پنهان بود، پرده برداشت.