ایلان ماسک: سیستم استارلینک هدف راحتی برای روسیه است

استارلینک ممکن است در معرض تهدید یک حمله سایبری از سوی روسیه قرار گیرد

روسیه در طول تاریخ از سیگنال‌های تلفن‌های ماهواره‌ای و سیستم‌های ارتباطی برای تعیین موقعیت اهداف احتمالی استفاده کرده است- AFP

ایلان ماسک، رئیس پروژه اسپیس ایکس هشدار داده است که سیستم ارتباط اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک که در اوکراین فعال است، می‌تواند به هدفی آسان برای نیروهای متجاوز روسیه تبدیل شود.

آقای ماسک روز جمعه در توییتی نوشت: «هشدار مهم: استارلینک تنها سیستم ارتباطی غیر روسی است که هنوز در برخی از بخش‌های اوکراین کار می‌کند، بنابراین احتمال هدف قرار گرفتن زیاد است.»

او افزود: «لطفا با احتیاط استفاده کنید.»

پس‌ازاینکه میخایلو فدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین هفته گذشته از آقای ماسک خواست تا به آن‌ها کمک کند، رئیس اسپیس ایکس روز شنبه در توییتی نوشت که سرویس استارلینک در اوکراین با «پایانه‌های بیشتری» فعال شده است.

کاربران می‌توانند به سیگنال‌های پهنای باندی که با استفاده از کیت فروخته شده توسط اسپیس ایکس، دسترسی داشته باشند. 

آقای فدوروف در توییتر از رئیس اسپیس ایکس برای اقدام سریع او تشکر کرد.

معاون نخست وزیر همچنین از رئیس اسپیس ایکس درخواست کمک بیشتر کرد زیرا حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراینی، آنلاین نگه‌داشتن واحدهای استارلینک در ارتباط با اینترنت را برای مردم این کشور سخت‌تر کرده است.

 پس‌از آن، آقای ماسک گفت که اسپیس ایکس به‌روزرسانی نرم‌افزاری را منتشر می‌کند تا گیرنده‌های آن به انرژی کمتری نیاز داشته باشند و افزود که آنتن‌ها باید بتوانند در یک وسیله نقلیه در حال حرکت هم کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 رئیس اسپیس ایکس همچنین به کاربران در اوکراین توصیه کرد که استارلینک را «فقط در صورت نیاز» روشن کنند و «آنتن را تا حد امکان دور از مردم قرار دهند».

آقای ماسک در پاسخ به سوال یکی از کاربران توییتر، همچنین روز جمعه هشدار داد که استارلینک ممکن است در معرض تهدید یک حمله سایبری از سوی روسیه قرار گیرد و افزود که «بازی در جریان است» تا از چنین حمله‌ای به سیستم ارتباطی ماهواره‌ای جلوگیری کند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که روسیه در طول تاریخ از سیگنال‌های تلفن‌های ماهواره‌ای و سیستم‌های ارتباطی برای تعیین موقعیت اهداف احتمالی استفاده کرده است.

جان اسکات ریلتون، کارشناس امنیت دیجیتال روز یکشنبه در توییتی نوشت: «روسیه دهه‌ها تجربه ضربه زدن به مردم باهدف قرار دادن ارتباطات ماهواره‌ای آن‌ها را دارد.»

وی افزود: «در سال ۱۹۹۶، جوخار دودایف، رئیس جمهوری چچن مراقب بود، اما طبق گزارش‌ها، هواپیماهای روسی تماس او را با ساتون (تلفن‌های ماهواره‌ای) پیدا کردند و او را با یک حمله موشکی کشتند.»

اسکات ریلتون هشدار داد: «اگر پوتین آسمان اوکراین را کنترل کند، ارتباط کاربران با اینترنت به چراغ‌هایی برای حملات هوایی تبدیل می‌شود. اگر این موضوع را درک نکنی، مردم بیهوده می‌میرند تا زمانی که یاد بگیرند و سازگار شوند. این اتفاق دوباره افتاده است. این کارشناس امنیت دیجیتال افزود که تلفن‌های ماهواره‌ای که از سیستم‌های استارلینک استفاده می‌کنند، می‌تواند خطرآفرین باشد.»

بیشتر از تکنولوژی