راز مومیایی «انسان دُم‌دار»: این پری دریایی است؟

در افسانه‌ها آمده است که اگر کسی گوشت پری دریایی بخورد، عمر جاودانه پیدا می‌کند

اما در عصر کووید-۱۹، یک پری دریایی نیز می‌تواند نشانه‌ای شوم هم تلقی شود - Kinoshita Hiroshi

دانشمندان یک پری دریایی مومیایی‌شده را که گفته می‌شود به هرکسی که گوشت آن را بخورد، جاودانگی عطا می‌کند، بررسی می‌کنند تا ماهیت واقعی آن را آشکار کنند.

به نوشته نیویورک پست، ظاهرا این موجود اسرارآمیز ۱۲ اینچی (۳۰ سانتی‌متری) بین سال‌های ۱۷۳۶ تا ۱۷۴۱ در اقیانوس آرام، در نزدیکی جزیره شیکوکو ژاپن، گرفتار شده است و اکنون در معبدی در شهر آساکوچی نگهداری می‌شود.

این مومیایی با چهره‌ای ژولیده، دندان‌های نوک‌تیز، دو دست و موهای روی سر و پیشانی‌، ظاهری ترسناک ولی انسانی دارد، اما نیمه پایینی‌ بدنش شبیه ماهی است.

اکنون محققان دانشگاه علوم و هنر کوراشیکی این مومیایی را برای سی‌تی‌اسکن به امانت گرفته‌اند تا اسرار آن را کشف کنند.

 هیروشی کینوشیتا که این پروژه را ارائه کرده است، در این‌ باره گفت که این موجود عجیب‌وغریب می‌تواند اهمیت مذهبی داشته باشد.

او افزود: «پری دریایی‌های ژاپنی افسون جاودانگی دارند. می‌گویند اگر گوشت پری دریایی بخورید، هرگز نخواهید مرد. افسانه‌ای در بسیاری از نقاط ژاپن وجود دارد که زنی به‌طور تصادفی گوشت یک پری دریایی را خورد و ۸۰۰ سال زندگی کرد. این افسانه در نزدیکی معبدی که مومیایی پری دریایی در آن یافت شد، همچنان رایج است. شنیدم که برخی با اعتقاد به این افسانه، فلس‌های مومیایی پری دریایی را می‌خوردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، در عصر کووید-۱۹، یک پری دریایی می‌تواند نشانه‌ای شوم هم تلقی شود. کینوشیتا در این زمینه گفت: «افسانه‌ای نیز وجود دارد که پری دریایی یک بیماری عفونی را پیش‌بینی می‌کند. در کنار مومیایی، نامه‌ای قدیمی به تاریخ سال ۱۹۰۳ -که ظاهرا یک ملاک سابق آن را نوشته‌ است- گذاشته‌ شده بود که در مورد آن داستانی روایت می‌کرد.»

در این نامه آمده است: «یک پری دریایی در یک تور ماهیگیری در دریای استان کوچی گرفتار شد. ماهیگیرانی که آن را صید کردند، نمی‌دانستند که یک پری دریایی است، اما آن را به اوزاکا بردند و به‌عنوان ماهی غیرعادی فروختند. اجداد من آن را خریدند و به‌عنوان یک گنج خانوادگی نگه داشتند.»

مشخص نیست این مومیایی چگونه و چه زمان به معبد انجوین در آساکوچی آمده است؛ اما رئیس معبد در این‌ باره گفت که این مومیایی حدود ۴۰ سال پیش در یک جعبه شیشه‌ای به نمایش گذاشته شد و اکنون در یک گاوصندوق نسوز نگهداری می‌شود.

او به یک روزنامه ژاپنی گفت: «ما آن را پرستش کردیم، به این امید که به کاهش همه‌گیری ویروس کرونا کمک کند.»

بیشتر از جهان