هشدار بوریس جانسون در راه سفر به نیویورک

بوریس جانسون هرگونه پیمان با حزب برگزیت را رد کرد

بوریس جانسون. نخست وزیر بریتانیا

TIMOTHY A. CLARY / AFP

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، تقاضای نایجل فاراژ را برای پیمانی که نتیجه آن برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا باشد، رد کرده و گفته است حزب محافظه کار در انتخابات عمومی برای هر یک از کرسی‌های پارلمان مبارزه خواهد کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر حزب برگزیت، خواهان یک اتحاد رسمی برای «تار و مار» کردن احزاب طرفدار اتحادیه اروپاست و گفته است: «یک توافق عدم مخاصمه می‌تواند به دستیابی به اکثریت ۶۰ تا ۱۰۰ کرسی در پارلمان بیانجامد».

بر مبنای این طرح، حزب برگزیت (در انتخابات) با نامزدهای حزب محافظه کار که خواهان برگزیت بدون توافق (با اتحادیه اروپا هستند) رقابت نخواهد کرد، اما درمقابل، حزب محافظه کار باید به حزب آقای فاراژ آزادی رقابت برای کرسی‌هایی را بدهد که در اختیار حزب کارگر است.

اما بوریس جانسون در راه سفر به سازمان ملل متحد گفت: «وقتی سرانجام حزب کارگر – حزب اقلیت - جرئت شرکت در یک انتخابات عمومی آینده را پیدا کرد، با آن رقابت خواهیم کرد.ما در انتخابات آینده، به عنوان حزب محافظه کار شرکت خواهیم کرد نه یک ائتلاف، یک پیمان یا یک کوپن یا سر رسید».

بوریس جانسون در پاسخ به این سئوال که آیا برای رقابت بر سرهر یک کرسی پارلمانی نامزدی را تعیین خواهد کرد یا نه، گفت: «البته»! 

این نخستین باری است که جانسون علنا احتمال هرگونه پیمان با آقای فاراژ را رد کرده است. این به عنوان تقویت چشمگیر احزاب مخالف دیده خواهد شد که امیدوارند در انتخابات عمومی دولت را ساقط کنند.

حزب برگزیت اطمینان دارد تا زمانی که بریتانیا همچنان عضو اتحادیه اروپاست، و نیز جانسون درانجام وعده‌اش مبنی بر «یا خروج یا مرگ» برای ۳۱ اکتبر شکست خورده، می‌تواند برخی کرسی‌های حزب محافظه کار را برباید. 

با توجه به وجود شکاف در میان آراء طرفدار برگزیت، نخست وزیر می‌تواند حتی در حوزه انتخابیه خود در «آکسبریج» که دارای یک اکثریت آرای اندک ۵۰۳۴ عددی است، شکست بخورد. 

اقای فاراژ، بطور خصوصی تهدید کرده که یک کاندیدای محبوب را برای رقابت در حوزه جانسون و دیگر نمایندگان آسیب پذیر محافظه کار از جمله ایان دانکِن اسمیت، تعیین خواهد کرد که در حوزه انتخابیه‌اش در«چینگ فورد» تنها با ۲۴۳۸ رای در اکثریت است. 

در طول آخر هفته، آقای فاراژ گفت که «تنها راه» برای آقای جانسون برای اجتناب از شکستن وعده‌اش برای خروج از اتحادیه اروپا در پایان ماه اکتبر، معامله با حزب برگزیت است.

آقای فاراژ ادعا کرده که نظرسنجی‌های غیررسمی در مورد ده کرسی حاشیه‌ای در«میدلندز» که حزب محافظه کار باید در آنها پیروز شود، نشان داده است که اگر او شخصا نامزدهای این حزب را تایید کند، شانس انتخاب آن ها تا ۶۷ درصد افزایش خواهد یافت. 

او به نشریه ساندی تایمز گفت: «اگر موقعیت ما را در ارتباط با نظرسنجی‌ها ترکیب کنید، در رقم ۴۷ درصد قرار می‌گیریم». 

بوریس جانسون درراه سفر به مقر سازمان ملل در نیویورک هشدار داد «هیچ نقطه عطفی در نیویورک» برای توافق بر سر برگزیت نخواهد بود. او اذعان داشت که «مشکلاتی عیان» در راه مذاکرات با رهبران اتحادیه اروپا وجود دارد.

نمایندگان پارلمان بریتانیا لایحه‌ای را به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن اگر تا روز ۱۹ اکتبر با اتحادیه اروپا توافق نشود، نخست وزیر باید خواستار تمدید زمان ماده ۵۰ معاهده لیسبون شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان