محاکمه دو برادر افغان ساکن آلمان که خواهرشان را سر بریدند

این دو برادر سال گذشته خواهر خود را به دلیل داشتن «سبک زندگی غربی» به قتل رساندند

وکیل آن‌ها به دویچه وله گفت این دو برادر تصمیم دارند از حق خود برای سکوت استفاده کنند-Reuters

روز چهارشنبه ۲ مارس (۱۱ اسفند)، محاکمه دو برادر افغان ساکن آلمان که در ژوییه سال گذشته، خواهرشان را به‌دلیل داشتن «سبک زندگی غربی» سر بریده بودند، در برلین برگزار شد.

دادستانی برلین نام‌های این دو برادر را طبق قوانین حفظ حریم خصوصی، محفوظ نگه‌ داشته است و با نام‌های مستعار سید ح و سید ح  به آن‌ها اشاره کرده است. به گزارش دویچه‌وله آلمان، این دو برادر ۱۳ ژوییه سال گذشته، مریم، خواهر ۳۲ ساله‌شان را که به‌تازگی از همسرش جدا شده بود، به شکل فجیعی در برلین به قتل رساندند و سپس، جسدش را قطعه قطعه کردند و داخل کیسه به ایالت بایرن آلمان منتقل و دفن کردند. 

پلیس آلمان ابتدا گزارش‌هایی از مفقود شدن مقتول، که دو فرزند ۱۰ و ۱۴ ساله داشت، دریافت کرد. سپس، در جریان جست‌وجوها دریافت که مریم به قتل رسیده است. حدود یک ماه پس از این حادثه، در ماه اوت سال گذشته، پلیس آلمان این دو برادر ۲۳ و ۲۷ ساله را به اتهام قتل خواهرشان بازداشت شدند. جسد مریم نیز در ایالت بایرن کشف شد و پس از بررسی‌های پزشکی قانونی، مشخص شد که متعلق به همان زنی است که در برلین مفقود شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق که در سال گذشته میلادی به سرخط رسانه‌های آلمان تبدیل شد، به‌عنوان نمونه‌ای از تفاوت‌ها و تنش‌های فرهنگی میان جامعه میزبان و مهاجران برجسته شده است. این دو برادر خواهر خود را پس از آن به قتل رساندند که تصور می‌کردند او شیوه زندگی غربی را در پیش گرفته و ارزش‌های فرهنگی جامعه افغانستان را زیر پا گذاشته است.

شماری از دوستان و همسایگان مریم در اوت سال گذشته و در جریان بازداشت عاملان قتل، به رسانه‌ها گفتند که مریم پس از جدا شدن از همسرش، زیر فشار برادرانش بود و همواره تهدید می‌شد که با مرد دیگری دوست نشود. مریم در سال  ۲۰۱۳، از افغانستان به آلمان پناه برده بود و پس از جدا شدن از همسرش، با دو فرزندش در برلین زندگی می‌کرد.

در روز نخست برگزاری دادگاه، متهمان سکوت اختیار کردند. وکیل آن‌ها به دویچه وله گفت این دو برادر تصمیم دارند از حق خود برای سکوت استفاده کنند. با آن که در روز نخست برگزاری محاکمه، رسانه‌های زیادی برای پوشش خبر در دادگاه برلین حضور داشتند، متهمان در مورد اتهام‌های وارده هیچ صحبتی نکردند. این دو برادر از ماه اوت سال گذشته تاکنون در بازداشت به سر می‌برند. به نوشته شماری از رسانه‌های آلمانی، این اتفاق که «قتل ناموسی» خوانده می‌شود، بیانگر خشونت مبتنی بر جنسیت در جوامع مهاجر ساکن آلمان است.

بیشتر از جهان