هشدار یک اپیدمیولوژیست: اوج تازه اومیکرون در راه است

از وضعیت زیرشاخه‌های تازه سویه اومیکرون در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست

در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در ایران در وضعیت قرمز قرار دارند-ATTA KENARE / AFP

یک اپیدمیولوژیست با بیان این که از قله اوج ششم با سویه اومیکرون، از نظر شمار بستری ‌شوندگان «گذر کردیم»، گفت: «از نظر مرگ‌ومیر تاخیر داریم و طی یکی دو هفته دیگر از قله عبور می‌کنیم. در این شرایط انتظار داریم که شمار مرگ‌ها (بر اثر ابتلا به سویه اومیکرون کووید-۱۹) در طول هفته آینده کاهش یابد.»

دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در ایران توضیح داد: «در حال حاضر روند بستری و ابتلای ناشی از اومیکرون در کشور رو به کاهش است، اما نکته مهم این است که فعلا اطلاعات کافی نداریم. برخی کشورها (ظهور) زیرشاخه‌ای را با عنوان  BA.۲ که به خانواده اومیکرون تعلق دارد، گزارش کرده‌اند. نمی‌دانیم اکنون وضعیت این زیرشاخه در ایران چگونه است و آیا شیوع پیدا کرده است یا خیر.»

او با اشاره به این نکته که مواردی از ابتلا به زیرشاخه جدید اومیکرون در ایران گزارش شده است، تاکید کرد که در صورت برداشتن ناگهانی محدودیت‌های مربوط به کرونا، ممکن است گونه  BA.۲ در سطح کشور شایع شود و اوج دیگری از ابتلا به کرونا پدید آید.

در عین حال، دکتر علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، درباره نوع زیرشاخه‌های در گردش از سویه اومیکرون در آن استان، گفت: «تا جایی که مطلع هستم، هنوز سویه BA1 در گردش است، اما سه زیرواریانت اومیکرون تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر سه، سویه بیماری خفیفی ایجاد می‌کنند.»

دکتر اولیایی‌منش با تاکید بر این که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، طی سال آینده هم با کرونا دست‌و‌پنجه نرم خواهیم کرد، توصیه کرد که بهتر است محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در حالی از لزوم رسیدن واکسیناسیون به بالای ۹۵ درصد در ایران خبر داد که بنا به اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲میلیون و ۹۳۰ هزار و ۱۴۷ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۱۴۷ نفر دوز دوم، و فقط ۲۳ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۳۷۲ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

در حال حاضر ایران با مجموع هفت میلیون و ۶۰ هزار و ۷۴۱ ابتلا و ۱۳۷ هزار و ۶۴ مورد جان باختن ناشی از بیماری کووید-۱۹، در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین شمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. این در حالی است که متخصصان ابراز نگرانی می‌کنند که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، میزان ابتلا به کرونا در شهرهای مختلف و حتی شهرهایی که اکنون «قرمز» نیستند، افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر ۱۸۴ شهرستان در ایران در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد، و فقط یک شهرستان در وضعیت آبی گزارش داده‌ شده است.

نگرانی کارشناسان از افزایش ابتلای شهروندان به کرونا وقتی بیشتر می‌شود که بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا در باره شرایط تردد بین‌شهری در ایام سفر نوروزی، فقط واکسیناسیون کامل کسانی که پلاک خودرو به نام آنان ثبت شده است، ردیابی (و در صورت واکسینه نبودن، جریمه) می‌شود و وضعیت واکسیناسیون سرنشینان خودروها ملاک نیست.

سفرهای نوروزی در شرایطی ممنوع نشده است که بنا به اعلام وزارت بهداشت ایران، کرونا در کشور همچنان قربانی می‌گیرد. فقط در طول شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه ۱۱ اسفند، ۲۰۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۲۶۷ نفر رسید. افزون بر آن، چهار هزار و ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.