پیامدهای تحریمی حمله به اوکراین: همه کارهایی که اکنون روسیه نمی‌تواند انجام دهد

جامعه جهانی ورزشکاران به این هجوم پوتین واکنش شدیدی نشان داده است و روسیه را از شرکت در مسابقات آینده محروم کرده است

بسیاری از کشورهای جهان، برای تضعیف روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور، به اجرای انبوه تحریم‌ها روی آورده‌اند - AFP

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و برخی از کشورهای آسیایی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین و در تلاش برای تضعیف روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، به اجرای انبوه تحریم‌ها روی آورده‌اند.

البته با توجه به آن که مسکو بالقوه در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد، فشار این تحریم‌ها گریبانگیر غیرنظامیان روسیه نیز خواهد شد.

غرب برای تهدید روسیه به تلاش‌های زیادی دست زده است ؛از بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای روسی و تحریم میلیاردرهای نزدیک به آقای پوتین گرفته، تا ممنوعیت بانک‌های روسی در استفاده از سامانه بانکی سوئیفت.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، ژاپن، و در اقدامی بی‌سابقه، سنگاپور و کره جنوبی، از تحریم‌هایی برای مجازات روسیه سرسخت رونمایی کردند.

سوئیس هم که طبق سنت بی‌طرف است، اعلام کرد تمام تحریم‌هایی را که اتحادیه اروپا تاکنون علیه روسیه و پوتین وضع کرده است، اجرا خواهد کرد.

اقتصاد

ارزش برابری روبل روسیه در برابر دلار آمریکا روز دوشنبه (۲۸ فوریه- ۹ اسفند) و پس از دستور آماده‌باش کامل دادن آقای پوتین به نیروهای مجهز به تسلیحات اتمی، با حدود ۳۰ درصد کاهش، به پایین‌ترین سطح خود رسید. ضعیف‌تر شدن روبل، احتمالا باعث افزایش تورم و مجبور شدن اقشار متوسط روسیه به کاهش استاندارد زندگی‌ ​​خواهد شد.

طبق‌ گزارش‌ها، مردم روسیه در بحبوحه خیزش بحران اقتصادی، به بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز یورش آورده‌اند تا پول‌های خود را برداشت کنند.

«تشکیل صف‌های طولانی در مقابل دستگاه‌های خودپرداز در مسکو و دیگر شهرهای روسیه. این عکس ساعت پنج صبح گرفته شده است.» pic.twitter.com/lpSrIM4Ao9

- اولس فیلوننکو (@taxfreeIt)

۲۷ فوریه ۲۰۲۲ (۸ اسفند ۱۴۰۰)

ایالات متحده روز دوشنبه هر گونه معامله را که با بانک مرکزی روسیه در ارتباط باشد، برای شرکت‌های آمریکایی‌ ممنوع کرد؛ به این معنا که آن بانک قادر به انجام هیچ معامله‌ای  به دلار نخواهد بود، یا به ذخایر دلاری خود دسترسی نخواهد داشت.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمده است که این اقدام «نخواهد گذاشت روسیه با محدود کردن عرضه جهانی روبل و دسترسی به ذخایری که روسیه ممکن است برای حمایت از روبل مبادله کند، ارزش پول خود را که به سرعت در حال کاهش است، تقویت کند.»

بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که هماهنگ با کشورهای گروه هفت، به منظور تشدید تحریم‌ها، ذخایر ین روسیه در خارج را مسدود خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری روسیه انتقال پول به خارج از کشور را برای جلوگیری از سقوط بیشتر روبل ممنوع کرد، و این در حالی است که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.

این بانک همچنین فروش اوراق بهادار خارجی را نیز موقتا متوقف کرد.

هزینه‌های زندگی

با توجه به وابستگی روسیه به واردات کالاهای مصرفی از غرب، از قبیل غذا و مواد شیمیایی، تحریم‌ها در نهایت به شهروندان طبقه متوسط آن کشور نیز آسیب می‌زند، زیرا احتمالا قیمت کالاهای مصرفی روزمره نیز به شدت بالا می‌رود.

احتمالا بهای کالاهای الکترونیکی مانند آیفون، رایانه، و کنسول‌های بازی، از جمله پلی‌استیشن نیز که روسیه از غرب وارد می‌کند، افزایش چشمگیری خواهد یافت.

سفر خارجی و استفاده از خدمات خارجی، نظیر نتفلیکس، نیز گران خواهد شد.

صادرات تمام اقلام از روسیه، از نفت و فلزات گرفته تا غلات و حبوبات، نیز تحت تاثیر تحریم‌ها مختل خواهد شد. هم‌زمان، در پی اعلام جنگ روسیه، بهای نفت خام برنت از بشکه‌ای ۱۰۴ دلار گذشت.

امریتا سِن، از بنیان‌گذاران اتاق فکر «انرژی اسپکتز»، در مصاحبه با رویتر گفت: «با وجود تلاش برای معاف کردن تراکنش‌های مربوط به انرژی از تحریم‌ها، هم‌چنان در کوتاه‌مدت ممکن است سوئیفت موجب اختلال شدیدی در تجارت انرژی شود؛ دست‌کم تا زمانی که خریداران به گزینه‌های بدیل هم‌‌چون تلکس یا سایر سامانه‌ها روی بیاورند. در مورد سایر کالاها نمی‌توان تصور کرد که بدون معافیت از تحریم، تجارت ادامه یابد.»

ورزش

جامعه جهانی ورزشکاران به این هجوم پوتین واکنش شدیدی نشان داده است و روسیه را از شرکت در مسابقات آینده محروم کرده است. این تحریم‌های ورزشی بسیاری از ورزشکاران را سرگردان کرده است.

فیفا اعلام کرد که روسیه از جام جهانی ۲۰۲۲ اخراج شده است و شرکت تیم‌های ورزشی آن کشور در تمام مسابقات بین‌المللی فوتبال، «تا اطلاع ثانوی» به حالت تعلیق درآمده است.

کمیته بین‌المللی المپیک (آی‌او‌سی) از فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش خواسته است که برای «حفظ یکپارچگی مسابقات ورزشی جهانی»، ورزشکارهای روس و بلاروسی را از شرکت در رویدادهای خود محروم کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان