ادای احترام بهترین فوتبالیست زن جهان به دختر آبی

مگان راپینو، سحر خدایاری را الهام‌بخش توصیف کرد

Marco Bertorello/AFP/Getty Images مگان راپینو در مراسم دریافت جایزه از فیفا در ایتالیا

مگان راپینو، بازیکن مشهور فوتبال زنان، هنگام دریافت جایزه خود به عنوان بهترین بازیکن سال، از دختر آبی به عنوان منبع الهام خود سخن گفت و به او ادای احترام کرد.

مگان از رحیم استرلینگ و کلیدو کولیبالی،‌دو فوتبالیست ضد نژادپرستی در کنار سحر خدایاری نام برد.

خودسوزی دختر آبی که به دلیل ورود به گفته مقامات جمهوری اسلامی «غیرقانونی» به استادیوم فوتبال بازداشت شده بود، واکنش فدراسیون جهانی فوتبال را نیز به دنبال داشته است.

فیفا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته به وضعیت غیر قابل قبول ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی پایان دهند. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا هم اکنون وعده داده است که زنان ایرانی می‌توانند از هفدهم مهرماه به استادیوم بروند.

این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی ممنوع نیست. اما مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند از آنجایی که فضای استادیوم‌های ورزشی مردانه و نامناسب برای زنان است، ‌به آنها اجازه ورود نمی‌دهند.

خودسوزی سحر خدایاری علاوه بر داخل ایران، ‌واکنش‌های متعددی در دیگر کشورها داشت. از جمله زنان در استادیوم‌های ورزشی در افغانستان و ترکیه،‌ پوستر‌هایی از تصاویر سحر خدایاری را به دست گرفتند و به او ادای احترام کردند.

فوتبالیست‌های زن در آلمان،‌سوئد و ایتالیا نیز یاد او را گرامی داشتند.

سحر خدایاری تنها زنی نبود که به دلیل تلاش برای ورود به استادیوم و تماشای مسابقه تیم مورد علاقه‌اش، ‌بازداشت شد. تلاش زنان ایرانی سال‌هاست که برای ورود به استادیوم‌های ورزشی ادامه دارد.

مقامات جمهوری اسلامی چندی قبل در مقابل فشار جامعه بین‌المللی با ورود تعداد گزینش شده‌ای از زنان به استادیوم‌های ورزشی موافقت کردند. اما زنان ایرانی خواستار ورود آزادانه همه زنان به استادیوم‌ها هستند و اکنون فیفا از تهران خواسته ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها را برای همه مسابقه‌ها و برای همه زنان لغو کند.

در صورتی که مقامات تهران در مدت زمان تعیین شده این درخواست فیفا را عملی نکنند،‌ ریسک تعلیق فوتبال ایران وجود خواهد داشت.

بیشتر از