افزایش واکنش‌ها به عملیات طالبان برای جست‌وجوی‌ خانه‌های مردم 

عفو بین‌الملل عملکرد طالبان را در جریان این عملیات نقض موازین حقوق بشر دانست

بر اساس گزارش‌‌ها، اموال شماری از خانه‌ها پس از جست‌وجوی طالبان به سرقت رفته‌ است-بهارنیوز

عملیات طالبان برای بازرسی خانه‌های مردم در پنجمین روز، از کابل و استان‌های هم‌جوار آن فراتر رفت. صبح روز سه‌شنبه، دهم اسفند، این عملیات در شهرهای مزارشریف، نیلی، فیض‌آباد، هرات و شماری از شهرستان‌های شمال افغانستان نیز انجام شد. به گفته شاهدان، این عملیات بر بازرسی خانه‌های تاجیک‌ها و هزاره‌ها متمرکز است و در جریان این عملیات، مردم مورد بدرفتاری، توهین، تحقیر و آزار و اذیت طالبان قرار می‌گیرند.

هم‌زمان با گسترش عملیات طالبان، نگرانی‌ها از افزایش بدرفتاری این گروه با مردم و همچنین گسترش اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه اقوام خاص افزایش یافته است. صبح روز سه‌شنبه، یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت افراد طالبان در ادامه جست‌وجوی خانه‌ها تلاش کردند به خانه عبدالله عبدالله وارد شوند، اما با ممانعت محافظان عبدالله مواجه شدند.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، دهم اسفند، با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف فوری این عملیات شد و تاکید کرد که بر اساس شواهد، طالبان در جریان بازرسی خانه‌های مردم، حریم خصوصی افراد را زیر پا می‌گذارد، اموال شخصی مردم را تخریب می‌کند و خانواده‌ها را به وحشت می‌اندازد. درحالی‌که طالبان با انتشار عکس‌های تبلیغاتی ادعا می‌کنند که زنان پلیس نیز در صفوف این گروه حضور دارند و هنگام بازرسی خانه‌ها، با نمایندگان محلی، امام جماعت مسجد محله و مالک خانه هماهنگی صورت می‌گیرد، اما عفو بین‌الملل افزود که عملیات را عمدتا مردان و بدون اطلاع قبلی به ساکنان محله‌ها انجام می‌دهند. در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: «این جست‌وجوی گسترده قابل توجیه نیست و بیشتر زنان و دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اقدام، نقض موازین حقوق بشر است.»

رسانه‌‌های طالبان و سخنگویان این گروه در پنج روز گذشته تلاش کردند عملیات این گروه برای جست‌وجوی خانه‌های‌های مردم را اقدامی مثبت و در راستای تلاش برای تامین امنیت، مبارزه با آدم‌ربایان، دستگیری افراد داعش و جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی توصیف کنند، اما شمار زیادی از شهروندان افغانستان با انتشار ویدیو و عکس از جریان این عملیات از رفتار خشونت‌بار طالبان شکایت کردند. هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان، دوشنبه‌شب در توییتی ازآنچه طالبان «عملیات پاکسازی» می‌نامند ابراز نگرانی کرد. او نوشت: «من عمیقا نگران عملیات به‌اصطلاح «پاکسازی» طالبان در سراسر کابل و فراتر از آن هستم. بازرسی خانه، ارعاب، دستگیری و خشونت کاملا مردود است و باید فورا متوقف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان همچنین از وضع محدودیت سفر افراد که به‌تازگی به اجرا گذاشته شده است، انتقاد کرد و این محدودیت‌ها را نپذیرفتنی خواند. هوگو شورتر تاکید کرد که جهان هنوز طالبان را زیر نظر دارد و این گروه باید فورا موضع خود را در مورد اقدامات اخیر روشن کند. کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان گفت: «چنین اقداماتی هم تعهدات به جامعه جهانی و هم اعتماد افغان‌ها را تضعیف می‌کند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، روز شنبه، هفتم اسفند، در نشست خبری در کابل گفت به کسانی که دعوت‌نامه یک کشور یا دلیل موجه نداشته باشند، اجازه سفر به خارج از افغانستان داده نمی‌شود. مجاهد روز سه‌شنبه، سخنان قبلی‌اش را تصحیح کرد و در توییتی نوشت که منظورش کسانی بوده است که بدون داشتن سند و قاچاقی می‌خواهند به خارج از افغانستان سفر کنند. مجاهد این توییت را پس از افزایش انتقادها از این اقدام طالبان منتشر کرد.

در همین حال، مارکوس پوتزل، فرستاده آلمان در امور افغانستان نیز روز دوشنبه در توییتی از عملیات طالبان برای بازرسی خانه‌های مردم ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف این روند شد. فرستاده ویژه آلمان در امور افغانستان افزود که عملیات طالبان بیشتر بر شهروندان عادی ازجمله کارکنان سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی داخلی تاثیر می‌گذارد و راه مناسبی برای به دست آوردن حمایت مردم نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، روز شنبه، عملیات بازرسی خانه‌های مردم را اقدامی در راستای تلاش برای بهبود اوضاع امنیتی دانست و گفت صدها قبضه اسلحه، چندین خودرو دولتی و مقداری مهمات نظامی از خانه‌های مردم به دست افراد طالبان افتاده است. با وجود انتقادها و نگرانی‌های گسترده از اعمال خشونت و نقض حریم خصوصی افراد‌، عملیات این گروه در شهرهای دیگر نیز آغاز شده است. این عملیات را که ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان رهبری می‌کند نشانه نگرانی‌ طالبان از وقوع جنگ گسترده در بهار پیش ‌رو است. تاجیک‌ها و هزاره‌ها به دنبال حضور نداشتن در ساختار دولت طالبان، از این گروه ناراضی‌اند. نبرد مداوم جبهه مقاومت ملی علیه طالبان و همچنین تلاش‌ها برای ایجاد گروه‌های جدید نظامی برای مبارزه علیه طالبان، سران این گروه را وادار کرده است تا برای رفع نگرانی‌ها، عملیات جست‌وجوی خانه‌های مردم را راه بیندازند.

بر اساس گزارش‌‌ها، اموال شماری از خانه‌ها پس از جست‌وجوی طالبان به سرقت رفته‌ است و همچنین ده‌ها خودرو شخصی افراد به نام خودرو دولتی غصب شده‌اند. بااین‌حال تاکنون طالبان هیچ پاسخی به نگرانی‌ها و واکنش‌های مطرح‌شده در این زمینه نداده‌ و در تلاش گسترش این عملیات در استان‌های عمدتا تاجیک‌نشین و هزاره‌نشین است.

 

بیشتر از جهان