ترامپ امروز در مورد ایران صحبت می‌کند

مکرون چکیده دیدگاه پومپئو را به عنوان سرفصل مذاکره با ایران تعیین کرد

SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی امروز(سه‌شنبه)، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی‌ می‌کند که به گفته او مجادله ایران یکی از موضوعات کلیدی خواهد بود که به آن اشاره می‌کند.

ترامپ در جمع خبرنگاران با اشاره به فشار زیادی که بر ایران وارد می‌شود، گفت:« این فشار بیش از هر چیزی است که تا کنون تجربه کرده‌اند و چیزهای زیادی در مورد ایران در حال اتفاق افتادن است. رویداد‌هایی بیش از آنچه که رسانه‌ها از آن خبر دارند».

سخنرانی ترامپ، سه‌شنبه صبح به وقت نیویورک خواهد بود و انتظار می‌رود که این سخنرانی تحت تاثیر حمله‌های شنبه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و اتهام‌هایی که علیه ایران مطرح می‌شود نیز قرار داشته باشد.

دونالد ترامپ بارها تاکید کرده که استراتژی فشار حداکثری او علیه ایران موثر بوده و تا زمان دستیابی به هدف تعیین شده که ترغیب تهران به مذاکره برای توافقی گسترده‌تر است، این استراتژی را ادامه خواهد داد. اما مقامات تهران می‌خواهند قبل از آغاز هر مذاکره‌ای، تحریم‌ها که فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای را به دنبال داشته‌اند، لغو شوند. 

برایان هوک، ‌نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه در سخنرانی خود در موسسه جامعه آسیا در مورد کارزار فشار حداکثری علیه ایران مدعی شد، فشارها موجب قطع دسترسی ایران به ۵۰ میلیارد دلار منابع مالی و کاهش حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه نظامی شده است.

او همچنین در مورد ثمربخش بودن فشار بر ایران به رفتار فدراسیون جهانی فوتبال در قبال جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت در نتیجه فشار جهانی،‌ جمهوری اسلامی ناگزیر به تغییر رفتار خود و باز کردن درهای استادیوم‌های ورزشی به روی زنان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر بریتانیا که قرار است امروز با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ملاقات کند نیز بر هماهنگی واکنش جامعه بین‌المللی در مقابل ایران تاکید کرده است. او که قرار است موضوع آزادی نازنین زاغری رتکلیف و دیگر زندانیان بریتانیایی در ایران را در ملاقات با روحانی مطرح کند، همراه با رهبران فرانسه و آلمان، بیانیه‌ای منتشر کرده که بر اتهام‌های مطرح علیه جمهوری اسلامی در مورد نقش‌آفرینی در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، ‌مهر تایید می‌زند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا با اشاره به  دیدار امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهور فرانسه با روحانی، ‌در آستانه ورود او به نیویورک می‌نویسد، دو طرف در مورد مسائل دوجانبه گفتگو کردند و روحانی بیانیه سه کشور اروپایی را اتهام‌زنی بی‌اساس توصیف کرد.

اما آن‌چیزی که ایرنا به آن اشاره نمی‌کند، چارچوبی است که به گزارش رویترز، مکرون برای مذاکره‌های جدید با ایران تعیین کرده است. او می‌گوید مذاکره‌های آتی باید روی حفظ سیستم نظارتی بر برنامه‌های هسته‌ای کنونی ایران، مذاکره بر سر آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، ‌برنامه‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی متمرکز باشد.

مکرون که قصد دارد امروز برای کاهش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن با ترامپ دیدار کند،  این نکته را خاطرنشان کرده که برای مذاکره بر سر این چهار موضوع باید با متحدان، کشورهای منطقه و ایران پای میز مذاکره نشست. او پیش‌تر نیز در زمان پیشنهاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران، به اهمیت موافقت تهران برای مذاکره بر سر موضوعات گسترده‌تر منطقه‌ای و امنیتی اشاره کرده بود. 

موضوعاتی که مکرون به آنها اشاره می‌کند در واقع چکیده سرفصل‌های مذاکره‌ای است که مایک پومپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته مطرح کرده بود.

هرچند مقامات تهران با توجه به طرح صلح هرمز که قرار است از سوی روحانی ارایه شود،‌ ظاهرا آماده مذاکره بر سر امنیت منطقه هستند،‌ به نظر می‌رسد مذاکره بر سر فعالیت‌های موشکی، همچنان با مخالفت مقامات عالی جمهوری اسلامی مواجه شود.