فساد و كشتار انتخابات افغانستان را تباه كرده است

«نگرانی افغان‌ها: تا موقع رای دادن، كسي آن‌ها را منفجر نكند»

Wakil KOHSAR / AFP - صحنه تبلیغات انتخاباتی شهرها در افغانستان

واپسین روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آكنده از راه‌پیمایی‌ها و سخن‌رانی‌ها است و البته آكنده از چشم‌انداز شوم كشتارهای مرگ‌باری كه تاكنون جان بسیاری را گرفته‌است و بسیاری را هم دچار نقص عضو كرده است.

رأی‌گیری ۲۸ سپتامبر در روزگار بلاتكلیفی این سرزمین درهم‌شكسته و آشفته از راه می‌رسد. روزگاری كه دیگر امیدی هم نیست پیمان صلحی از دل مذاكرات طولانی ایالات متحده و طالبان بیرون بیاید.

بعد از آن كه سربازی آمریكایی بر اثر بمب‌گذاری از پا درآمد و این چهارمین تلفات آمریكایی‌ها در عرض دو هفته بود، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده گفت كه گفت‌وگوها را به حالت تعلیق درمی‌آورد. طالبان هم در پاسخ تهدید كرد میزان حملات را افزایش می‌دهد و در پی آن موجی از انفجارهای مرگ‌بار رخ داد.

مدتی است كه میزان خشونت به طور چشم‌گیری بالا رفته است و در ماه گذشته به طور متوسط روزی ۷۴ نفر كشته شده‌اند.

كشمكش‌ها در ماه سپتامبر نیز با بمب‌گذاری‌های انتحاری بی‌امان، انفجار خودروهای آكنده از مواد منفجره، قتل‌عام‌ها و تیراندازی‌های كوركورانه و از جمله حمله به گردهمایی هواداران اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ادامه یافته است.

چهارشنبه‌ گذشته هم با منفجر شدن كامیون بمب‌گذاری شده‌ای در بیرون بیمارستانی واقع در شهر جنوبی قلات ۳۹ نفر جان باختند و ۱۴۰ نفر زخمی شدند.

بیش‌تر قربانیان هم پزشكان، پرستاران، بیماران و عیادت‌كنندگان بیماران بودند. طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و گفت هدف حمله هم ساختمان اداره‌ اطلاعات در مجاورت این بیمارستان بود.

۳۰ نفر دیگر هم در حمله‌ هوایی ایالات متحده به بخش خویگانی در استان ننگرهار واقع در شرق افغانستان جان باختند.

به گفته‌ روستاییان و مقامات محلی افغانستان كشته‌شدگان كشاورزانی بودند كه در این منطقه‌ پرجنگل در حال كار در مزارع پرورش دانه‌ كاج بودند.

ارتش آمریكا در ابتدا اعلام كرد مواضع رزمندگان داعش را با پهپاد هدف قرار داده‌اند و تلاش‌ها برای شناسایی هویت قربانیان ادامه دارد.

سپس یكی از مقامات ارشد ارتش ایالات متحده ادعا كرد رزمندگان داعش برای معامله كردن با روستاییان به آن جا آمده بودند.

این مقام تأكید داشت كه «آن‌ها رزمندگان داعش بودند و در فصل برداشت محصول می‌آیند و به صورتی روزمزدی در برداشت محصول به محلی‌ها كمك می‌كنند. اكنون با هم‌كاری مقامات محلی در حال رسیدگی به این موضوع هستیم».

اما «مالك راحت گول» یكی از كهن‌سالان قبیله‌ مصرانه می‌گفت روشن است چه اتفاقی رخ داده است. او می‌گوید: كارگران دور آتش نشسته بودند كه بمبی از هوا روی سرشان افتاد. كارگر ساده بودند.

نیروهای امنیتی افغانستان در حال كار در محل حمله‌ انتحاری در نزدیكی سفارت ایالات متحده در كابل چند ساعت بعد از بمب‌گذاری انتحاری در گردهمایی انتخاباتی رییس جمهور افغانستان(ای‌پی)

روز قبل از آن هم بمب‌گذاران انتحاری ۴۸ نفر را در دو انفجار جداگانه كشته بودند.

یكی از انفجارها در شهر چاریكار در استان پروان محل گردهمایی انتخاباتی رییس جمهور اشرف غنی رخ داد و می‌گویند هدف بمب‌گذاری هم اشرف غنی بوده است. مسئولیت این انفجار را كه ۲۶ كشته به جا گذاشت و انفجار دوم را كه در مركز كابل در نزدیكی یك پایگاه ارتش افغانستان و سفارت ایالات متحده رخ داد و جان ۲۲ نفر دیگر را گرفت طالبان به عهده گرفت.

طبق آمار سازمان ملل در نیمه‌ نخست امسال حدود چهار هزار نفر كشته یا زخمی شده‌اند و «خسارات جانبی» ناشی از عملیات نیروهای خارجی به رهبری آمریكا و ارتش و پلیس افغانستان افزایش چشم‌گیری داشته است.

افغانستانی‌ها كه دهه‌ها كشمكش پایان‌ناپذیر را دیده‌اند چندان به آینده خوش‌بین نیستند.

«محمد امیر گول» كه باجناقش صفی در بمب‌گذاری هفته‌ قبل كابل به شدت زخمی شد می‌گوید مردم هر روز با مخاطره روبرو هستند.

آقای گول كه مهندس برق است، می‌گوید: «صفی فقط رفته بود در آن منطقه تا كسی را ببیند كه این اتفاق افتاد. پاها و كمرش آسیب دیده‌اند و باید جراحی بشوند. تا مدت‌های طولانی نمی‌تواند كار كند و برای همسر و بچه‌هایش درآمدی كسب كند. بقیه‌ اقوام باید كمكش كنند. خودم و خانواده‌ام در انتخابات رأی خواهیم داد ولی می‌گویند طالبان مثل گذشته به مراكز رأی‌گیری حمله خواهند كرد. خیلی نگران‌كننده است».

همكارش فرزاد رحمان هم می‌گوید: «خانواده‌ من هم رأی می‌دهند. رأی خواهیم داد اما گمان نكنم اوضاع بهتر شود. هم‌چنین می‌دانیم كه در انتخابات تقلب می‌كنند. بنابراین آیا ارزش دارد آدم خطر انفجار را به جان بخرد؟ چه می‌دانیم؟ امید چندانی به آینده ندارم. خیال می‌كردیم مذاكرات(دوحه، قطر) دست‌آوردی داشته باشد اما در حال حاضر این طور نیست. بنابراین فقط باید ادامه بدهیم».

در مذاكرات دوحه بین گروهی از آمریكا به ریاست زلمای خلیل‌زاد(سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان) و هیئت طالبان كه با حضور چند تن از اعضای رهبری این سازمان از مقرهای آن در پاكستان تقویت شده بود در عمل دولت افغانستان را حذف كرده بودند.

مقامات افغانستان و هم‌چنین مقامات غربی هشدار داده بودند كه توافق مورد نظر آقای خلیل‌زاد كه خروج اكثریت قریب اتفاق نیروهای آمریكایی قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایالات متحده را در پی خواهد داشت به معنای دادن امتیازات خیلی بیش از حد به طالبان است بی آن كه در قبال آن امتیازی كافی گرفته باشند.

آقای غنی كه از جمله مخالفان قرارداد پیشنهادی است بعد از وقوع بمب‌گذاری‌ها گفت: «طالبان با ادامه دادن به جرایم خود بار دیگر ثابت كرده است كه هیچ اراده و تمایلی برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان ندارند و تمام كارهای‌شان چیزی جز فریب‌كاری نیست».

رییس‌جمهور افغانستان هم‌چنین در پی حملات پهپادها قول داد كه برای جلوگیری از تلفات افراد غیرنظامی اقدامات بیش‌تری انجام دهد. او گفت برای متوقف كردن حملات شبانه و سایر حملات كه اغلب عملیات نظامی برنامه‌ریزی‌شده ایالات متحده هستند و غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند چندین بار برای حفظ موازنه اقدام کرده است.

بعد از آن كه ایالات متحده به محض پایان یافتن فرایند مذاكرات دوحه دولت افغانستان را متهم كرد به هیچ وجه با فساد مبارزه نمی‌كند و بیش از ۱۶۰ میلیون دلار(۱۲۸ میلیون پوند) از كمك‌های مستقیم مالی خود را كاهش داد دولت آقای غنی بی‌درنگ دچار بحران شد.

حملات در افغانستان: انفجار خودروی بمب‌گذاری شده كه طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفت ۱۴ كشته و ۱۴۵ زخمی به جا گذاشت.

مایك پمپئو وزیر خارجه‌ ایالات متحده در بیانیه‌ انتقادی شدیدی گفت: «با آن‌هایی كه با سوء‌استفاده از قدرت و نفوذ خود مردم را از مزایای مساعدت‌های خارجی و آینده‌ بهتر محروم می‌كنند، مقابله خواهیم كرد. توقع داریم دولت افغانستان به روشنی تعهد خود به مبارزه با فساد را به نمایش بگذارد، در خدمت مردم افغانستان باشد و اعتماد آن‌ها را حفظ كند. آن دسته از رهبران افغانستان كه این معیار را رعایت نكنند باید پاسخ‌گو باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله رقیب اصلی آقای غنی در انتخابات نیز از مبارزه با فساد دم زده است. اما منتقدان بر دورانی انگشت گذاشته‌اند كه طبق معامله‌ای برای تقسیم قدرت سمت رییس اجرایی را به عهده گرفت و می‌خواهند بدانند چرا در آن دوره هم سوء‌استفاده‌ها تداوم داشت.

آقای عبدالله در انتخابات قبلی از آقای غنی و حامد كرزی(نخستین رییس جمهور كشور بعد از سقوط حكومت ملا عمر رهبر طالبان) شكست خورد و در مورد هر دو انتخابات اتهام دست‌كاری در آرای صندوق‌ها وجود داشت.

آقای كرزی كه دیدگاه‌های گذشته‌اش در مورد مذاكره با طالبان را تغییر داده است، می‌گوید مذاكره با طالبان را باید از سر گرفت. او می‌گوید: «با توجه به خواست تمام مردم افغانستان از دولت ایالات متحده تقاضا می‌كنم مذاكره با طالبان و دولت افغانستان را فوراً از سربگیرد».

ولید دورانی، دانش‌جوی ۲۰ ساله در این باره می‌گوید: «كرزی در گذشته گفته بود كه طالبان برای مذاكره قابل اعتماد نیست اما اكنون خواهان مذاكره برای رسیدن به توافقی است كه باید توجه داشت برای مردم افغانستان خوب نیست. شاید دارد خود را آماده می‌كند كه اگر انتخابات، فرجام خوبی نداشت به قدرت بازگردد. باید به گفته‌های تمام سیاست‌مداران شك كرد».

دورانی می‌گوید: «دغدغه‌ اصلی مردم افغانستان این است كه از الان تا آخر هفته كه قرار است رأی بدهیم كسی آن‌ها را منفجر نكند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent