آمریکا نخستین پناهجوی افغان را به افغانستان بازگرداند

دست‌کم ۵۰ مهاجر افغان در آمریکا با پیشینه فعالیت‌های تروریستی شناسایی شده‌اند

ایالات متحده از زمان تصرف کابل به‌دست طالبان، تقریبا ۷۶ هزار افغان را به آمریکا انتقال داد - Tony KARUMBA / AFP

دولت آمریکا برای نخستین بار، یک پناهجوی افغان را که از طریق روند تخلیه به آن کشور رفته بود، به دلیل داشتن پیشینه جنایی اخراج کرد و به افغانستان بازگرداند.

خبرگزاری آمریکایی آکسیوس روز سه‌شنبه، دهم اسفند، به نقل از مقام‌های دولتی ایالات متحده گزارش داد که فرد اخراجی با گروه‌های تروریستی و آنچه نگرانی‌های امنیتی به شمار می‌آید، ارتباطی ندارد؛ اما به دلیل داشتن سابقه جنایی از کشور میزبان اخراج شده است.

آکسیوس با استناد به یک سند داخلی دولتی نوشت که این پناهجوی افغان در ۱۳ فوریه از ایالات متحده اخراج شد و با همکاری مقام‌های قطری در دوحه، به افغانستان بازگردانده شد.

یکی از سخنگویان وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا به آکسیوس گفت: «اگر افراد در فعالیت‌های مجرمانه شرکت داشته باشند یا اطلاعاتی در دسترس ما قرار گیرد که سبب نگرانی باشد، دولت ایالات متحده اقدام‌هایی را انجام می‌دهد که می‌تواند تعقیب قضایی، لغو آزادی مشروط و قرار دادن در مراحل اخراج از جمله آن‌ها باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که فاکس نیوز روز شنبه، ۱۹ فوریه، گزارش داد که مقام‌های آمریکایی دست‌کم ۵۰ مهاجر افغان با پیشینه فعالیت‌های تروریستی را شناسایی کرده‌اند. بازرس کل پنتاگون ادعا کرد که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هنگام تخلیه افراد از افغانستان، از همه داده‌های موجود در سیستم استفاده نکرده‌اند و این سبب شد افرادی که از قبل در سیستم امنیتی ایالات متحده مدارک ارتکاب جرم داشتند، در برنامه تخلیه به آمریکا بیایند. پنتاگون به نوع جرائم موجود در کارنامه‌ این افراد اشاره کرد و نوشت: «نگرانی‌های امنیتی مهم افرادی را شامل می‌شود که اثر انگشت آن‌ها روی بمب‌های دست‌ساز و اشیای مربوط به تروریست‌های شناخته‌شده یا مشکوک پیدا شده است.»

بر اساس این گزارش، اکنون از میان افرادی که گفته می‌شود پیشینه فعالیت‌های خطرناک و ضدامنیت ملی دارند، شمار اندکی در بازداشت دولت آمریکا قرار دارند و بقیه از دسترس سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا خارج شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا از زمان تصرف کابل به دست طالبان در اواسط ماه اوت ۲۰۲۱، تقریبا ۷۶ هزار افغان را از طریق پروازهای تخلیه نظامی به آمریکا انتقال داد. در اوایل فوریه ۲۰۲۲، همه افراد منتقل شده که در پایگاه‌های نظامی در آمریکا به‌ سر می‌بردند، در شهرهای مختلف این کشور اسکان داده شدند و بیشترین شمار این پناهجویان در ایالت‌های تگزاس، ویرجینیا و کالیفرنیا مستقر شدند.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا جایی که ظرفیت اجازه می‌دهد، ما برای استقبال از افغان‌های واجد شرایط در هفته‌ها و ماه‌های آینده آماده‌ایم.» منظور از این افغان‌ها، کسانی‌اند که از ماه‌ها پیش، در مکان‌های ترانزیتی خارج از افغانستان منتظرند پرونده‌هایشان برای انتقال به ایالات متحده رسیدگی شود.