یک نماینده مجلس: در شرایط بحرانی، فیلتر موقت در فضای مجازی لازم است

اهداف موافقان طرح صیانت فراتر از قطع ارتباط ایرانیان با جهان است

مهرداد ویس‌کرمی مدعی شده است که با تصویب «طرح صیانت» در کسب‌وکار مردم خللی ایجاد نمی‌شود - shayanews

مهرداد ویس‌کرمی، دبیر اول کمیسیون مشترک «حمایت ازحقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی و یکی از مدافعان اصلی طرح مسدودسازی اینترنت در ایران، گفت که در «شرایط بحرانی و استثنایی»، فیلتر موقت لازم است. 

طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی»، موسوم به «طرح صیانت» با وجود هشدارهای ناظران و مخالفت‌های جدی اقشار مختلف و صاحبان کسب‌وکارهای مجازی در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد. این طرح در صورت تصویب در کمیسیون مشترک، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، بدون نیاز به بررسی در صحن علنی مجلس یکراست به شورای نگهبان می‌رود و سپس به‌صورت قانون درمی‌آید.

موافقان این طرح ادعا می‌کنند که برای محدود و مسدودسازی اینترنت و رسانه‌های مجازی برنامه‌ای ندارند اما متن کامل طرح و سخنان نمایندگان موافق، اثبات می‌کند که نتیجه این طرح چیزی جز قطع ارتباط کاربران ایرانی با جهان نیست.

مهرداد ویس‌کرمی، یکی از نمایندگان موافق این طرح، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در مواقع «بحرانی» ارتباط ایرانیان با رسانه‌های جهانی را قطع کند. او به ایلنا گفت: «فیلتر مطلق غلط است؛ اما در شرایط بحرانی و استثنایی فیلتر موقت لازم است.»

ویس‌کرمی، در عین‌ حال مدعی شد که با تصویب «طرح صیانت» در کسب‌وکار مردم خللی ایجاد نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که در صورت تصویب طرح صیانت، پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و واتساپ فقط در صورت کسب مجوز از دولت و پذیرش دستورالعمل‌های داخلی می‌توانند در ایران فعالیت کنند و حتی فعالیت‌های گوگل نیز در ایران محدود خواهد شد و کسب‌وکارهای آنلاین آسیب می‌بینند.

ناظران می‌گویند با توجه به پیشرفت‌های روز تکنولوژی، طرح‌هایی مثل مسدودسازی اینترنت، محکوم به شکست‌اند. نمونه‌ آن، راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین، پس از حمله روسیه به این کشور، بود. مهرداد ویس‌کرمی نیز در سخنان خود این نکته را پذیرفت و گفت: «اگر طرح صیانت معادل فیلتر و مسدودسازی در نظر گرفته شود، بدون تردید شکست خواهد خورد؛ چرا که ما در عصری زندگی می‌کنیم که هر روز شاهد پیشرفت‌های روزافزون در این عرصه‌ایم.»

از سخنان این نماینده مجلس پیدا است که موافقان طرح مسدودسازی اینترنت از پیش می‌دانند برنامه آنان برای قطع ارتباط ایرانیان با جهان به شکست منتهی می‌شود؛ با این حال برای اجرای این طرح و قانونی شدن آن تلاش می‌کنند؛ چرا که به گفته آنان، این طرح برنامه‌ای فراتر از مسدودسازی اینترنت را دنبال می‌کند. 

مشخص شدن هویت کاربران در فضای مجازی که موافقان طرح از آن به عنوان «حقوق کاربران» یاد می‌کنند، یکی از بخش‌های مهم این برنامه است. مهرداد ویس‌کرمی نیز با اشاره به این موضوع گفت: «طرح صیانت، طرحی جامع است که به حقوق کاربران، ساماندهی قوانین موجود در حیطه فضای جازی و صیانت از حریم داده‌ها اشاره دارد.»

دبیر اول کمیسیون مشترک صیانت در ادامه، به موضوع «ارتباطات بین‌الملل» اشاره کرد و افزود: «مجلسیان با تصویب این طرح می‌خواهند برای فضای مجازی پشتوانه حقوقی ایجاد کنند. یکی از مواد طرح صیانت بحث گذرگاه مرزی را مطرح می‌کند و این کارگروه به امنیت ارتباطات بین‌المللی می‌پردازد.»

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که کسب‌وکار ۱۱ میلیون ایرانی به رسانه‌های اجتماعی وابسته است و حدود ۸۳ درصد این افراد از طریق اینستاگرام، کسب درآمد می‌کنند که در صورت اجرای طرح صیانت و مسدودسازی رسانه‌های اجتماعی، این کسب‌وکارها جدا آسیب خواهند دید.

جمهوری اسلامی ایران در آبان ۱۳۹۸ هم‌زمان با اعتراض‌های سراسری به گرانی بنزین، اینترنت را مسدود کرد و هرگونه ارتباط ایرانیان با خارج از کشور قطع شد.