طالبان یک کارمند بانک و دو دانشجو را کشتند

کشتار نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و بستگان آنان افزایش یافته است

عمادالدین دانش‌آموخته دانشکده ریاضی دانشگاه تخار بود و در بانک خصوصی میوند کار می‌کرد - ایندیپندنت فارسی

افراد گروه طالبان شامگاه روز دوشنبه، ۹ اسفند، عماد‌الدین چنگیز، کارمند بانک خصوصی میوند در شهر تالقان، مرکز استان تخار، را تیرباران کردند. یک عضو خانواده عماد‌الدین چنگیز، به شرط فاش نشدن نامش، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، این رویداد را تایید کرد و گفت: «طالبان ابتدا او را در خانه‌اش بازداشت و سپس در چند قدمی یکی از پاسگاه‌های نظامی، تیربارانش کردند.»

عمادالدین دانش‌آموخته دانشکده ریاضی دانشگاه تخار بود و در بانک خصوصی میوند کار می‌کرد.

این عضو خانواده عمادالدین افزود طالبان او را به دلیل اینکه برادر بزرگش از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان بود و در نبرد با طالبان شرکت داشت، بازداشت و تیرباران کرده‌اند. محمد صابر چنگیز، برادر بزرگ عماد‌الدین چنگیز، افسر ارشد ارتش دولت پیشین افغانستان بود که در خط مقدم نبرد با طالبان حضور داشت. محمد صابر پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به یکی از کشورهای منطقه گریخت و افراد طالبان پس از آنکه در دستگیری محمد صابر ناکام ماندند، برادرش را که کارمند بانک بود و در فعالیت‌های نظامی دخالتی  نداشت، تیرباران کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، روز دوشنبه، دو دانشجو به نام‌های دادالله خواهانی و فرید احمد صفایی از اهالی شهرستان خواهان استان بدخشان هم در جریان درگیری دو فرمانده طالبان، کشته شدند. این دانشجویان در اثر اصابت گلوله‌هایی که بین دو طرف ردوبدل شد، جان باختند.

طالبان تاکنون در مورد دو رویداد تخار و بدخشان که در آن‌ها غیرنظامیان کشته شده‌اند، هیچ توضیحی نداده‌ است.

سخنگویان گروه طالبان معمولا از بازتاب جزئیات قتل‌ها، ترورها و آدم‌ربایی‌هایی که فرماندهان این گروه مرتکب می‌شوند، خودداری می‌کنند و رسانه‌های فعال در داخل افغانستان نیز اجازه ندارند این اخبار را منتشر کنند.

با اینکه جامعه جهانی، سازمان ملل و سازمان‌های متعدد حقوق بشری در بیش از شش ماه گذشته، بارها از طالبان خواسته‌اند به عفو عمومی که رهبر این گروه اعلام کرد، متعهد بمانند، تعقیب، بازداشت و کشتار نظامیان دولت پیشین و بستگان آنان همچنان ادامه دارد. در همین هفته گذشته، سه نظامی دولت پیشین افغانستان در استان‌های هرات، پکتیا و قندهار کشته و چندین تن دیگر در شهرهای مختلف بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، طالبان از زمان بازگشت به قدرت در افغانستان، بی‌وقفه در جست‌وجوی فرماندهان و افسران ارشد دولت پیشین افغانستان است تا آنان را بازداشت، شکنجه یا زندانی کند و به اعتراض‌های گسترده در داخل و بیرون از افغانستان توجهی ندارد.