سلاح‌های روسیه در جنگ با اوکراین چیست؟

دو لشکر از نیروهای روسیه -لشکر ۴۱ ترکیبی (سی‌ای‌ای) و لشکر یکم محافظ تانک- به سمت کی‌یف در حرکت‌اند

تحلیلگران غربی می‌گویند که ارتش روسیه با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شده است - AFP

نیروهای روسیه در تلاش بودند در تهاجمی «همه‌جانبه»، به کی‌یف و چندین شهر بزرگ دیگر در اوکراین یورش ببرند.

تحلیلگران غربی می‌گویند که ارتش روسیه با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شده است. ویدیوهای موجود در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که برخی از یگان‌های روسی گم شده و بعضی دیگر سوخت تمام کرده‌اند.

تانک‌ها و خودروهای زرهی روس با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده‌اند. دولت اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد در شهر گلوکف در شمال شرق اوکراین، نزدیک مرز روسیه، «یک ستون» از تانک‌های تی-۷۲ با موشک‌های ضدتانک جولین که ایالات متحده فرستاده بود، نابود شدند.

گفته می‌شود دو لشکر از نیروهای روسیه -لشکر ۴۱ ترکیبی (سی‌ای‌ای) و لشکر یکم محافظ تانک- به سمت کی‌یف، پایتخت حساس و بسیارمهم این کشور در حرکت‌اند. هر دو [لشکر] به ترتیب حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار نیرو دارند اما پیش‌بینی می‌شود تعداد کمتری نیرو به طور کامل در اوکراین مستقر شود. این اقدام بخشی از عملیات محاصره سه‌جانبه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله سلاح‌هایی که در حال حرکت به سمت پایتخت مشاهده شده‌اند می‌توان به پرتابگرهای موشک‌ گرمافشاری (ترموباریک) تی‌ا‌واس-۱، راکت‌انداز۱۲۲میلی‌متری ب‌ام-۲۱ گراد، راکت‌انداز۲۲۰ میلی‌متری ب‌ام-۲۱اوراگن و سامانه‌های اسمرک۳۰۰ میلی‌متری اشاره کرد.

گزارش‌ها از بلگورود روسیه، نزدیک مرز اوکراین، نیز حاکی از آن است که پرتاب‌کننده‌های چندراکتی ترموباریک روسی در حال استقرارند.

موشک‌اندازهای چندگانه تی‌ا‌واس-۱ یا تی‌ا‌واس-۱آ قادرند راکت‌هایی با کلاهک ترموباریک پرتاب کنند.

هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از آن‌ها در جنگ با اوکراین وجود ندارد.

این سلاح‌ها اغلب «بمب‌ خلا» نامیده می‌شوند زیرا اکسیژن هوای اطراف را مکش می‌کنند تا انفجاری عظیم ایجاد کنند. به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، این سلاح‌ها اغلب قربانیان را به جراحت‌های داخلی شدید دچار می‌کنند و در جنگ چچن استفاده شدند.

به علاوه، مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی در مصاحبه با ایندیپندنت گفتند که روس‌ها از توپخانه سنگین خودکششی هویتزر ۲۰۳ میلی‌متری ۲۷ام مالکا و خمپاره‌افکن‌های سنگین خودکششی ۲۴۰ میلی‌متری ۲اس۴ تیولپن استفاده می‌کنند که برای تخریب ساختمان‌های بلند به کار می‌رود.

ارتش روسیه از مجموعه‌ای از هواپیماها در حمله به اوکراین استفاده می‌کند. هواپیماهای آن‌ها‌ قابلیت شلیک موشک‌های هدایت‌شده هوا‌به‌زمین یا انداختن بمب‌های خوشه‌ای و چندتکه را دارند.

یک مقام دفاعی ایالات متحده گفت که اقدام‌های اطلاعاتی امنیتی پیش‌تر نشان داد که ارتش روسیه با ۷۵ هواپیمای بمب‌افکن بال‌ثابت، بر بمباران ضدهوایی‌ها و انبارهای مهمات اوکراین تمرکز کرده بود.

ارتش اوکراین اعلام کرده از هلی‌کوپترهای جنگی و نفربر از جمله هلی‌کوپترهای می-۸ نیز در حمله به کی‌یف پایتخت این کشور استفاده شده است.

آن‌ها روز شنبه مدعی شدند که هواپیمای نفربر روس حامل سربازان این کشور سرنگون شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان