فرمانده طالبان در دایکندی: مخالفان را گردن می‌زنیم

فرمانده طالبان تایید کرد که مخالفت‌ها علیه طالبان در حال افزایش است

ملا صدیق الله عابد، فرمانده طالبان در دایکندی - فیس‌بوک Nasim Radio

ملا صدیق‌الله عابد، فرمانده پلیس طالبان در دایکندی، به ساکنان این استان هشدار داد کسانی‌ را که در برابر طالبان مخالفت و ایستادگی کنند، گردن می‌زند.

فرمانده پلیس طالبان در دایکندی، یکشنبه، هشتم اسفند، در دیدار با علما، بزرگان و متنفذان قومی دایکندی آنان را تهدید کرد که هرگونه مخالفت با طالبان با برخورد سخت این گروه مواجه خواهد شد. مولوی عابد گفت: «هر کسی که تصمیم داشته باشد با امارت اسلامی مخالفت کند، بدون ملاحظه اینکه کیست و از کدام قوم است، گردن زده خواهد شد.»

او علاوه بر هشدار به افراد ضد طالبان، از بدتر شدن وضعیت امنیتی و افزایش مخالفان امارت طالبان در دایکندی نیز سخن گفت. فرمانده طالبان تایید کرد: «از وضعیت بد امنیتی دایکندی، بیشتر شدن مخالفان و برنامه‌های مشکوک خبرهایی به گوش می‌رسد. ما از همه آن‌ها آگاهیم و به آنان هشدار می‌دهیم دست از مخالفت بردارند؛ وگرنه کشته خواهند شد.»

این مقام امنیتی طالبان به ساکنان دایکندی گفت: «به همه کسانی که از ترس فرار کرد‌‌ه‌ یا علیه طالبان اسلحه برداشته‌اند، بگویید که پس از عفو عمومی آزادند و می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند و آزادانه زندگی کنند.» او ادعا کرد که طالبان با کسانی که در گذشته علیه این گروه جنگیده‌اند، کاری ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، شماری از ساکنان دایکندی به رسانه‌ها گفتند که در چند روز اخیر، طالبان شماری زیادی از مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین و همچنین بستگان آن‌ها را بازداشت کردند و هنوز از سرنوشت آن‌ها خبری در دست نیست. آنان تاکید کردند که طالبان برخلاف اعلام عفو عمومی، انتقام‌جویی می‌کند و این اقدام آنان باعث شده است که صفوف مخالفان قوی‌تر و گسترده‌تر شود.

پس از تسلط بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، عفو عمومی اعلام کرد و به همه کارکنان دولت پیشین اطمینان داد که از آنان انتقام گرفته نمی‌شود؛ اما طالبان با زیر پا گذاشتن این تعهد تاکنون ده‌ها نظامی پیشین و بستگان آنان را بازداشت، زندانی یا تیرباران کرده است.

هشدار تازه فرمانده امنیت طالبان در دایکندی نیز نگرانی‌های در میان مردم را افزایش داده است. پیش از این، سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان، در یک سخنرانی در خوست گفته بود که عفو عمومی اعلام شده، شرعی است نه سیاسی. سخنان او به نگرانی‌ مردم در مورد احتمال افزایش انتقام‌گیری طالبان از نظامیان پیشین دامن زد.