خرید میوه در ایران دانه‌ای شد

انجمن واردکنندگان برنج نیز از خرید پیمانه‌ای برنج خارجی در برخی مناطق خبر داده بود

افزایش بی‌رویه قیمت مواد غذایی، حذف تدریجی اغلب مواد غذایی از سبد خانوارهای ایرانی را به دنبال داشته است - ایرنا

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، از کاهش تقاضا برای خرید میوه در میان تمام اقشار خبر داد و گفت: «شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای است که دیگر توان خرید یک صندوق میوه را ندارند. طبقه مرفه کیلویی میوه می‌خرد و خرید میوه دهک‌های پایین هم دانه‌ای شده است.»

این فعال صنفی کاهش خرید میوه را «واقعیتی تاسف‌بار» خواند و تاکید کرد: «دولتمردان باید به این موضوع توجه کنند که چرا میوه از سبد خانوارهای حذف شده است.»

کاهش تقاضا برای خرید میوه در حالی است که به گفته فعالان این صنف، در بازار کمبودی وجود ندارد؛ با این حال، دخالت‌های دولت به اسم «تنظیم بازار» افزایش قیمت میوه و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران نیز با اشاره به این موضوع به خبرگزاری ایلنا گفت بخش خصوصی درصدد است کاری کند که دولت دیگر در سال آینده به بازار میوه ورود نکند چرا که به گفته او، دولت با سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرد، نظم بازار را به هم می‌زند. او در ادامه از ورود روزانه ۲۰ هزار تن بار از ۱۵ اسفند خبر داد و افزود: «تردید نداشته باشید که قیمت بازار از قیمت میوه تنظیم بازاری دولت کمتر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی دارایی‌نژاد در توضیح تاثیر دخالت‌های دولت در نرخ‌گذاری‌ها، به عرضه سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: «چندی پیش، وزیر کشاورزی برای تنظیم بازار سیب‌زمینی اعلام کرد که ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی وارد خواهیم کرد، اما سه روز بعد از رسانه‌ای شدن این خبر، معاونش آن را تکذیب کرد. جو روانی حاصل از خبر واردات در بازار قیمت سیب‌زمینی را به کیلویی هفت هزار تومان رساند، اما بعد از تکذیب، دوباره روند صعودی گرفت.»

پیش‌تر دیگر فعالان صنفی نیز دخالت‌های تنظیم بازاری دولت را عامل مهم افزایش قیمت‌ها دانسته بودند. یکی از تازه‌ترین این موارد قیمت‌گذاری دستوری برنج بود.

با وجود وعده دولتی‌ها برای بازگرداندن ثبات در بازار، قیمت‌ انواع برنج خارجی و ایرانی همچنان در حال افزایش است تا جایی که در مواردی قیمت برنج ایرانی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است. علاوه بر آن، فعالان این حوزه از کاهش چشمگیر مصرف برنج ایرانی در میان اقشار مختلف خبر داده‌اند.

پیش‌تر علی شفاهی، مشاور انجمن واردکنندگان برنج، از فروش «برنج پیمانه‌ای» در برخی فروشگاه‌ها خبر داده و گفته بود که هم‌زمان با افزایش قیمت برنج ایرانی، در مناطق کم‌برخوردار و متوسط شهری نه‌تنها تقاضایی برای خرید برنج ایرانی وجود ندارد، بلکه برنج خارجی نیز پیمانه‌ای فروخته می‌شود.

افزایش بی‌رویه قیمت مواد غذایی و ناتوانی دولت در نظارت و کنترل قیمت‌ها، حذف تدریجی اغلب مواد غذایی از سبد خانوارهای ایرانی را به دنبال داشته است و کارشناسان بارها درباره پیامدهای کاهش مصرف پروتئین، لبنیات، میوه و سبزیجات در میان ایرانیان هشدار داده‌اند.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس، نیز پیش‌تر این موضوع را تایید کرده و گفته بود: «گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده است و ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فرضی فقر قرار دارند.»

بیشتر از اقتصاد