صاحبان خودروهای حامل مسافران نوروزی واکسن‌نزده جریمه می‌شوند

صاحب‌ خودرو حامل مسافران واکسینه‌نشده در تعطیلات نوروزی هر ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه می‌شود

ایران با بیش از هفت میلیون ابتلا، در رتبه دوازدهم کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد-STR / AFP

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی، و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا، شرایط سفرهای نوروزی و جریمه‌های در نظر گرفته شده برای مسافران واکسینه‌نشده را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسمی در هفتاد و سومین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ترافیکی در ستاد پلیس راهور، گفت: «بر اساس طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا، در حوزه ترددها مانند گذشته دیگر بحث ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز، نارنجی، زرد، و سفید وجود ندارد و ترددها به دو موضوع واکسیناسیون و عدم بیماری مشروط شده است.»

به گفته او، طرح ترافیکی نوروزی پیش‌تر بر مبنای دو دوز واکسن مصوب شده بود، اما در جلسه روز شنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، الزام به سه دوز مصوب، و مقرر شد که افرادی که سه ماه از دوز دوم آن‌ها گذشته باشد، لازم است دوز سوم را تزریق کرده باشند.

او با بیان این نکته که «ملاک در مدیریت هوشمند، پلاک خودرو است و با سرنشینان کاری نداریم»، تاکید کرد که «در مدیریت هوشمند»، پلاک خودرو که به کد ملی صاحب خودرو مرتبط است، بررسی می‌شود و «اگر دوربین‌ها احصاء کنند که آن پلاک واکسیناسیون انجام نداده، قرار است به ازای هر ۲۴ ساعت، یک میلیون تومان جریمه برای آن اعمال شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر این مبنا، نظارتی بر واکسینه بودن سرنشینان خودروها انجام نمی‌شود و در شرایطی که بسیاری از شهرهای ایران در وضعیت قرمز و نارنجی هستند و هنوز پوشش کامل واکسیناسیون انجام نگرفته است، افراد می‌توانند در تعطیلات نوروزی مسافرت کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران در روز یکشنبه هشتم اسفند، تا کنون ۶۲ میلیون نفر از شهروندان ایران دوز اول، ۵۵میلیون نفر دوز دوم، و فقط حدود ۲۳ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وزارت بهداشت همچنین درباره آخرین آمار مبتلایان و درگذشت‌های ناشی از ابتلا به کرونا اعلام کرد که در شبانه‌روز منتهی به هشتم اسفند، ۹ هزار و ۵۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که یک هزار و ۶۸۲ نفر از آنان باید بستری می‌شدند. در این بازه زمانی، ۲۴۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ نیز جان خود را از دست دادند.

در کنار این ارقام، نگرانی متخصصان سلامت از تداوم شیوع کرونا در ایران با سفرهای نوروزی وقتی بیشتر می‌شود که بر اساس رنگ‌بندی‌های اعلام شده درباره وضعیت شیوع و ابتلا به بیماری کرونا، ۱۸۴ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۷شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد، و فقط یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ایران با بیش از هفت میلیون ابتلا، در رتبه دوازدهم کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. این در حالی است که به گفته مسئولان بهداشتی، میزان استقبال از دوز سوم واکسن کرونا بالا نیست، و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی، این موضوع احتمال افزایش شمار مبتلایان را بالا می‌برد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در هفته چهارم بهمن ماه، بستری‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در ۱۷ استان ایران کاهش یافته است، اما از سوی دیگر، روند مرگ‌های ناشی از کرونا در ۲۹ استان روبه افزایش بوده است.