تجمع سراسری بازنشستگان معترض در شهرهای مختلف ایران

۳۱ تشکل مستقل در بیانیه‌ای خواستار اجرای همسان‌سازی کامل حقوق بازنشستگان شدند

امروز، یکشنبه هشتم اسفند، در تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران، تجمع همزمان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به وضعیت دشوار معیشتی و بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های آنان برگزار شد.

بازنشستگان در اراک، ایلام، اهواز، مشهد، تبریز، شوش، رشت، قزوین، و چندین شهر دیگر با حضور در مقابل سازمان تامین اجتماعی، با پلاکارد و بنرهایی با نوشته‌های اعتراض‌آمیز، خواستار بالا رفتن مستمری‌ها به اندازه‌ خط فقر، رفع تبعیض، و ارائه خدمات درمانی رایگان شدند.

ویدیوهای منتشر شده از شهرهای مختلف ایران، حاکی از آن است که تجمع‌کنندگان با شعارهایی در اعتراض به بی‌عدالتی و بی‌توجهی مسئولان حکومتی، از وضعیت موجود سیاسی و اقتصادی گلایه کردند. تجمع‌کنندگان با شعار «نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» اعتراض خود را ابراز کردند.

در تهران، بازنشستگان شرکت مخابرات علاوه بر تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی، ورودی ساختمان شرکت مخابرات ایران را بستند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. در آن تجمع که شمار زیادی از بازنشستگان حضور داشتند، نیروی انتظامی حاضر شد و سعی در کنترل اوضاع داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجمع‌های سراسری امروز، در پاسخ به فراخوان ۳۱ تشکل مستقل بازنشستگان برگزار شد. طبق قطعنامه تجمعات، برخی از درخواست‌های بازنشستگان عبارت است از «تعیین مزد بر مبنای هزینه‌های واقعی زندگی، تامین بیمه درمانی کارآمد و رایگان طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری‌بگیران، از جمله بازماندگان و از کارافتادگان، اجرای همسان‌سازی کامل حقوق بازنشستگان، پرداخت یکسان عیدی کارگری، اعم از شاغل و بازنشسته به میزان دوماه حقوق، و آزادی بی‌قید وشرط تمامی فعالان حوزه کارگری، از جمله اسماعیل گرامی.»

گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز امروز در شرایطی برگزار شد که گروه‌هایی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، روز یکشنبه، ۲۴ بهمن، نیز در اعتراض به وضعیت معیشتی خود در مقابل ساختمان ادارات کل تامین اجتماعی استان‌ها و ادارات شهرهای خود تجمع اعتراضی برگزار کردند، اما خواسته‌های آنان هنوز از سوی مسئولان محقق نشده است.

در کنار تجمعات بازنشستگان، روز یکشنبه معلمان حق‌التدریسی نیز مقابل مجلس شورای اسلامی حاضر شدند. به گزارش ایلنا، آنان با اشاره به آن که از استان‌های مختلف به تهران آمده‌اند، تاکید کردند: «یک هفته است با تمام مشکلات در تهرانیم و به تمام نهادهای ذیربط مراجعه کرده‌ایم؛ اما هیچ پاسخی به ما نداده‌اند.»

خواسته این معلمان، برداشته شدن گام‌های اساسی برای استخدام معلمان حق‌التدریسی است.

 با افزایش تورم و نادیده گرفتن حقوق کارمندان و کارگران از سوی نهادهای دولتی و بخش خصوصی، برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز صنف‌های مختلف، از جمله کارکنان بهداشت و درمان، ماموران آتش‌نشانی، معلمان، کارگران، و بازنشستگان، شکل جدی‌تری به خود گرفته است و حتی بازداشت‌ها و برخورد قهری حکومت با معترضان، نتوانسته صدای معترضان را خاموش کند.