نشست «آزادی ادیان» در سازمان ملل

بازگویی رنج بهاییان در حضور مقامات سازمان ملل

امروز در سازمان ملل نشست «آزادی ادیان» برگزار شد. نشستی که برای اولین‌بار میزبان آن رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا بود. پیش از این هیچ‌یک از روسای جمهور آمریکا در این نشست شرکت نکرده بودند. البته «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور داشت. جایی که همتای ایرانی او غایب بود و برای استقبال از «حسن روحانی» به فرودگاه رفته بود. در این نشست «گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز حاضر بود. گوترش در این نشست تاکید کرد که «آزار به‌خاطر عقاید در قرن بیست‌ویکم به هیچ‌وجه قابل تحمل نیست». به گفته وی «باید با یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی مبارزه کرد» او هم‌چنین گفت که «باید به تنوع مذاهب در دنیا احترام گذاشت». گوترش با هشدار به کسانی که هنوز بر طبل خشونت به دلیل اعتقادات مذهبی می‌کوبند، گفت که آنها باید از طرف جامعه جهانی طرد شوند.

در این نشست هم‌چنین «مایک پنس»، معاون دونالد ترامپ، نیز سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنرانی خود به خشونت علیه شهروندان به دلیل اعتقادات مذهبی در دنیا اشاره کرد. در این نشست افرادی از کشورهای ایران، اردن و عراق به عنوان شاهدین خشونت به دلیل اعتقادات مذهبی حاضر بودند و از تجربه فشار و آزار در کشورهای خود گفتند. از ایران شهروندی بهایی از اردن   شهروندی کلیمی و از عراق نیز یک شهروند مسیحی حضور داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مساله آزادی ادیان و مذاهب یکی از اساسی‌ترین مسایلی‌ست که سازمان ملل تاکید بسیاری بر آن دارند و همواره از حکومت‌ها می‌خواهند تا محدودیت‌های مربوط به شرایط مذهبی و اعتقادی را برای شهروندان از بین ببرد. 

جمهوری اسلامی ایران در طول چهل‌سال حکومت خود بدترین برخوردها را با اقلیت مذهبی بهاییان در ایران داشته است. ممنوعیت از تحصیل و اخیرا ممنوعیت کسب و کار برای شهروندان بهایی تنها گوشه‌ای از آزار و اذیت‌هایی‌ست که جمهوری اسلامی علیه بهاییان اعمال کرده است.   

رویکرد جامعه جهانی نسبت به تبعیض‌های حقوق بشری در کشورهای مختلف، رویکردی قدیمی‌ست اما پشتیبانی آمریکا از این‌گونه نشست‌های سازمان ملل در دل خود معنای دیگری نیز دارد؛ اینکه رویکرد حقوق بشری در قبال کشورهایی مانند ایران به اندازه حساسیت‌های نظامی و امنیتی در قبال این کشورها مهم است.