لاک پشتِ در خطرِ انقراض برای تخم‌گذاری به ساحل بر‌گشت

اما با باند فرودگاه روبرو شد

در یکی از جزایر مالدیو که از قدیم محل محبوب تخم‌گذاری لاک پشت‌ها بوده، لاک پشتی دیده شد که وسط یک باند جدید فرودگاه تخم گذاشت، باندی که در طول ساحل ساخته شده‌است.  

این اتفاق، ظاهرا نشانه روشنی است از تاثیراتِ آنیِ نابودی زیستگاه حیات وحش. یک لاکپشت سبز دریایی – گونه‌ای که اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت، آن را در خطرِ انقراض اعلام کرده – وسط باند 2200 متریِ مافارو در جزیره مرجانی نونو دیده ‌شد که روی آسفالت تخم می‌گذاشت.

لاک پشت‌های دریایی همیشه برای گذاشتن تخم‌های انبوه خود، دقیقا به همان جزیره‌ای که در آن به دنیا آمده‌اند برمی‌گردند، و برای این کار، گاهی سفرهایی حماسی و چند ساله را پشت سر می‌گذارند تا به همان تکه همیشگی از ساحل ماسه‌ای برسند.    

به رغم شرایط ناخوشایند و تصاویر ناراحت‌کننده‌ای که از این اتفاق منتشر شد، بنا به گزارشها، لاک پشت از سلامت کامل برخوردار بود، و ساکنان محل دیدند که به دریا برگشت.

مافارو از زمانهای بسیار دور، محلی محبوب برای تخم‌گذاری صدها لاک پشت بوده. به گزارش رسانه خبری محلیِ ادیشن، به نقل از مقامهای محلی، از هنگام ساخت باند فرودگاه در سال گذشته، شمار لاک پشت‌هایی که به جزیره می‌آیند، کاهش نیافته‌است.  

بنا به گزارش‌ها، منبعی در شورای محلی جزیره مافارو ادعا کرد که "به رغم ساخت باند جدید، تناوب آمدن لاک پشت‌ها به جزیره برای تخم‌گذاری کاهش نیافته‌است". کارِ ساخت فرودگاه بین‌المللی مافارو هنوز به اتمام نرسیده، اما این پروژه در نهایت به این جزیره کوچک مرجانی امکان خواهد داد هم‌زمان شش هواپیمای جت را در خود جای دهد. یک هتل و مجتمع تفریحی هم در جزیره در دست ساخت است.

سال گذشته، عبدالله یامین عبدالقیوم، رئیس جمهور وقت مالدیو، گفت که این فرودگاه که با هزینه 60 میلیون دلار ساخته می‌شود، از سوی امارات متحده عربی به مالدیو اهدا شده‌است.

گزارش ادیشن در مورد این اتفاق افزود: "این پرسش باقی است که چقدر از تنوع زیستی مالدیو باید قربانی شود تا کشور ما از نظر صنعتی و اقتصادی پیشرفت کند".

© The Independent

بیشتر از