سوئد به ۱۵۰۰ افغان پناه داد، اما صدها افغان دیگر را اخراج می‌کند

بیشتر افغان‌هایی که از اداره مهاجرت سوئد پاسخ رد گرفته‌اند، از ایران به این کشور آمده‌اند.

اواخر ژانویه آخرین هواپیمای حامل افغان‌های منتقل‌شده به سوئد در فرودگاه استکهلم نشست. سوئد به ۱۵۰۰ شهروند افغان که در معرض خطر بودند بلیت طلایی داد و آنان را از افغانستان خارج کرد. در حالی‌ که دولت سوئد به این کار افتخار می‌کند، اما هنوز تصمیم اخراج پناهجویان افغان را که سال‌ها قبل به سوئد مهاجرت کرده‌اند و هنوز پذیرفته نشده‌اند، لغو نکرده است. مدیرکل اداره مهاجرت سوئد به روزنامه سوئدی «داگنس نی‌هیتر» گفت: «حتی در سخت‌ترین دیکتاتوری‌ها، افراد عادی مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، پس این افراد دلیلی برای پناهندگی ندارند.»

گروهی از پناهجویان افغان در سال ۲۰۱۵ همراه با موج بزرگ پناهجویان که به اروپا سرازیر شد، به سوئد آمدند. دولت سوئد پس از تشدید سخت‌گیری قوانین پناهندگی، پرونده‌های این افراد را رد کرد و اکنون پس از گذشت چند سال، این پناهجویان در معرض خطر اخراج قرار دارند. پس از سقوط افغانستان به دست طالبان و بدتر شدن وضعیت زندگی و امنیت در این کشور، دولت سوئد یک شانس دیگر به پناهجویان در معرض اخراج داد تا مجوز اقامت ۱۳‌ ماهه به دست آورند؛ اما این مجوز اقامت هیچ تاثیری بر پرونده اخراج پناهجویان نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میکاییل ریبنویک، مدیرکل اداره مهاجرت سوئد گفت همه مجوزها باید محدودیت زمانی داشته باشند. این مقام سوئدی توضیح داد: «این تصمیم شخصی من نیست، بیشتر کسانی که پرونده‌هایشان رد شده است، کسانی‌اند که از ایران آمده‌اند، اما شهروند افغانستان‌اند. آن‌ها هنگامی‌که درخواست دادند، هیچ دلیل مشخصی برای پناهندگی نداشتند. از لحاظ قانونی، اگر کسی شرایط کافی برای پناهندگی نداشته باشد، چگونه می‌توانیم او را بپذیریم؟»

با وجود این‌که هر روز گزارش‌هایی از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر، فروپاشی زیربناهای اقتصادی و بهداشتی در افغانستان به جهان مخابره می‌شود، اما دولت سوئد تاکنون تصمیم اخراج پناهجویان افغان را لغو نکرده و مصمم است تا پس از تکمیل دوره ۱۳ ماهه، به روند بررسی‌ مجدد پرونده‌های این پناهجویان پایان بدهد و کسانی را که واجد شرایط پناهجویی نیستند به افغانستان برگرداند. به گفته میکاییل ریبنویک، وضعیت در افغانستان به‌گونه‌ای نیست که شرایط پناهندگی را برای همه ایجاد کند. او گفت: «حتی در سخت‌ترین شرایط دیکتاتوری، زندگی روزمره برای مردم عادی وجود دارد و همه مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند.»

این در حالی است که دولت سوئد از ماه اوت ۲۰۲۱ تا اواخر ژانویه، ۱۵۰۰ نفر را از افغانستان خارج و با دادن سند اقامت، خانه و امکانات رفاهی در شهرهای مختلف سوئد مستقر کرد. بر اساس گزارش اداره مهاجرت سوئد، از این ۱۵۰۰ تن، ۶۹۰ نفر کارمندان پیشین سفارت سوئد در افغانستان بودند و ۳۵۰ تن دیگر کسانی‌اند که با نیروهای نظامی سوئد در افغانستان کار می‌کردند. بیش از ۴۵۰ تن دیگر از این پناهجویان، فعالان حقوق بشر و بقیه گروه‌های در معرض خطرند.

سهمیه پناهندگانی که دولت سوئد سالانه از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌پذیرد با وجود تشدید قوانین پناهجویی سوئد برای پناهجویان افغان از سال ۲۰۱۵ به این‌سو، از ۱۹۰۰ نفر به ۵۰۰۰  افزایش‌ یافته است. معمولا این کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) است که انتخاب می‌کند کدام پناهجویان از مناطق جنگی جهان مشمول این سهمیه می‌شوند، اما این سهمیه ۱۵۰۰ نفری را که از افغانستان خارج شده‌اند، شامل نمی‌شود، زیرا این افراد را سفارت سوئد در افغانستان، شناسایی کرده و پذیرفته است. با این‌ حال، صدها افغان که از اداره مهاجرت سوئد، پاسخ منفی دریافت کرده‌اند و در فهرست اخراج از این کشور قرار دارند، در اضطراب و نگرانی به‌ سر می‌برند.