گیاهخواران ۱۴ درصد کمتر از گوشتخواران به سرطان مبتلا می‌شوند

عادت‌های غذایی خاص مثل گیاهخواری یا ماهی‌خواری می‌تواند در کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان‌هایی مثل سرطان روده، پروستات یا پستان تاثیر داشته باشد

زنان گیاهخوار ۱۸ درصد کمتر به سرطان سینه بعد از یائسگی مبتلا می‌شوند‌ـ Pexels

یافته‌های پژوهشی گسترده حاکی از آن است که گیاهخواران نسبت به گوشت‌خواران کمتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان قرار دارند.

نتایج این پژوهش، که در دانشگاه آکسفورد انجام شده است، نشان می‌دهد که گیاهخواران ۱۴ درصد و افرادی که فقط گوشت ماهی مصرف می‌کنند ۱۰ درصد کمتر از گوشت‌خواران احتمال ابتلا به بیماری سرطان را دارند.

این پژوهش که در نشریه «بی‌ام‌سی مدیسین» (BMC Medicine) منتشر شد، داده‌های ۴۷۰ هزار بریتانیایی را تجزیه‌وتحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که حتی افرادی که کمتر از پنج بار در هفته غذای گوشتی مصرف می‌کنند ۲ درصد کمتر از کسانی که پنج روز در هفته گوشت می‌خورند دچار سرطان می‌شوند.

در این پژوهش آمده است: «در این گروه یزرگ از بریتانیایی‌ها، گیاهخواری، مصرف کم گوشت و ماهی‌خواری در مقایسه با گوشت‌خواری منظم با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مرتبط است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر گویتا میترو، مدیر بخش پژوهش و نوآوری صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان (WCRF)، که هزینه این پژوهش را همراه سازمان تحقیقات سرطان بریتانیا تامین کرده است، می‌گوید یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که عادت‌های غذایی خاص مثل گیاهخواری یا ماهی‌خواری می‌تواند در کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان‌هایی مثل سرطان روده، پروستات یا پستان تاثیر داشته باشد.

یافته‌های این پژوهش به‌طور مشخص نشان می‌دهد کسانی که مصرف گوشت کمتری دارند، ۹ درصد کمتر از کسانی که مرتب گوشت‌ می‌خورند به سرطان روده مبتلا می‌شوند‌.

زنانی که برنامه غذایی گیاهخواری را دنبال می‌کنند در مقایسه با زنانی که مرتب گوشت‌ می‌خورند، ۱۸ درصد کمتر به سرطان سینه بعد از یائسگی مبتلا می‌شوند. 

احتمال تغییر و گسترش سرطان پروستات در مردان گیاهخوار ۳۱ درصد کمتر از کسانی است که مرتب گوشت مصرف می‌کنند. این کاهش در مردهای ماهی‌خوار ۲۰ درصد است.

نویسندگان این پژوهش در ادامه افزودند: «کاهش خطر ابتلا به سرطان بخش مقعدی روده بزرگ در کسانی که کمتر گوشت مصرف می‌کنند با شواهد پیشین حاکی از پیامد منفی مصرف گوشت مشابه است. کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان بعد از یائسگی در زنان «بیشتر» با شاخص توده بدنی پایین‌تر آن‌ها توجیه می‌شود. 

«مشخص نیست که آیا دیگر تفاوت‌های مشاهده‌شده برای همه سرطان‌ها و سرطان پروستات نمایانگر رابطه‌ای علت و معلولی است یا به‌ عوامل دیگری بستگی دارد.»

اما نویسندگان این پژوهش خاطرنشان کرده‌اند که این تحقیق به معنای آن نیست که خوردن گوشت احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به گفته آن‌ها، میزان چربی بدن و استعمال دخانیات می‌تواند از عوامل دخیل در آن باشد.

این پژوهشگران گفتند: «خوردن گوشت‌ کمتر، ماهی‌خواری یا گیاهخواری با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مرتبط است.»

«[اما این] ممکن است نتیجه عوامل غذایی یا  تفاوت‌های غیرغذایی سبک زندگی مثل مصرف دخانیات باشد.» 

 

© The Independent