دستورعمل دولت چین برای پوشش خبری جنگ اوکراین فاش شد

«حمایت از روسیه به سود چین است، زیرا این کشور به پشتیبانی روسیه در مورد مسئله تایوان نیازمند است»

دیدار شی جین پینگ با پوتین در پکن، پیش از آغاز المپیک زمستانی - ALEXEI DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

درست پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، رسانه‌های دولتی چین تصادفا «دستورعمل» پوشش اخبار شدت گرفتن این بحران را منتشر کردند. بنا به گزارش‌ها در این دستورعمل یک دبیر ارشد خبر از چین خواسته بود از روسیه «پشتیبانی» کند تا [در مقابل] بتواند در ارتباط با تایوان حمایت شود.

گزارش‌های مربوط به این اظهارات و «دستورعمل» پوشش اخبار که روز سه‌شنبه منتشر شد نشانگر موضعی است که چین بر مبنای آن از توصیف بحران با ‌عنوان یک تهاجم خودداری کرده است.

به نظر می‌رسد خبرگزاری دولتی «هوُرایزِن نیوز» چین تصادفا دستور عمل پوشش خبری طرفدار روسیه و اینکه چگونه اخبار حمله به‌گونه‌ای پخش شود که به روسیه وجهه‌ای مثبت بدهد را در صفحه «ویبوی» خود منتشر کرده است.

نشریه واشینگتن‌پست روز سه‌شنبه گزارش داد که در این دستورعمل که اکنون از بستر ویبو حذف شده، آمده است که هیچ محتوای ضد روسیه یا طرفدار غرب نباید منتشر شود.  

حساب کاربری «اخبار پکن» تصادفا دستورهای سانسور خود را که از بالا صادر شده بود، به اشتراک گذاشته است: ممنوعیت پست‌هایی که «در مورد روسیه مثبت نیست یا در مورد غرب مثبت است»، کلیه اظهارنظرهای کاربران باید با دقت ارزیابی و به آهستگی به اشتراک گذاشته شود.

پی‌نوشت: مرد شبکه‌های اجتماعی: شما یک شغل داشتید...

در این میان، یک دبیر ارشد رسانه‌ای چین هم در موردنیاز پکن به مسکو برای «مقابله با آمریکا» در جبهه تایوان اظهارنظر کرده است.

تنها چند روز پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، مینگ جینوی، یکی از دبیران ارشد خبرگزاری شین هوا در بلاگ خود در «وی چت» (WeChat) نوشت که حمایت از روسیه به سود چین است، زیرا این کشور به پشتیبانی روسیه در مورد مسئله تایوان نیازمند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش واشینگتن‌پست به نقل از آقای مینگ می‌نویسد: «چین باید ازنظر اخلاقی و احساسی از روسیه حمایت کند بدون آن‌که پا روی دُم ایالات متحده یا اتحادیه اروپا بگذارد.» 

«در آینده، چین نیز در درگیری با ایالات متحده برای حل مسئله تایوان یک‌بار و برای همیشه، به درک و حمایت روسیه نیاز خواهد داشت.»

او در اشاره به اوکراین افزود: «چین باید نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه را درک کند.»

این اظهارات نشانه‌های مقدماتی موضع چین در مورد درگیری اوکراین است که در ارتباط با آن این غول آسیا از تقبیح پرزیدنت ولادیمیر پوتین و توصیف اقدام نظامی روسیه باعنوان تهاجم خودداری کرده است – و این در حالی است که اغلب رهبران جهان به‌گونه‌ای گسترده این اقدام را محکوم کرده‌اند. 

چین روز پنجشنبه با اعلام این‌که «همه طرف‌ها باید خویشتن‌داری کنند» و نیز انتقاد شدید از ایالات متحده مبنی بر این‌که «به شعله‌های یک جنگ بالقوه» دامن می‌زند، موضع دیپلماتیک خود را روشن کرد. 

چین و روسیه عمدتا سیاست‌های خارجی خود را علیه ایالات متحده هماهنگ کرده‌اند. این دو کشور مناسبات خود را با دیدار میان پوتین و شی جی پینگ در اوایل ماه جاری و در گرماگرم المپیک زمستانی عمیق‌تر کردند.

آن‌ها پس‌ازاین ملاقات در یک بیانیه مشترک گفتند که روابط راهبردی آن‌ها «هیچ‌گونه محدودیتی ندارد» و چین از مخالفت مسکو با گسترش ناتو در جمهوری‌های سابق شوروی حمایت می‌کند. روسیه در مقابل، از ادعای مالکیت چین بر جزیره خودمختار تایوان پشتیبانی می‌کند. این دو مسئله، نکات اصلی سیاست خارجی برای روسیه و چین است.

در این میان، سفارت چین در اوکراین پروازهایی برای تخلیه اتباع چینی از این کشور تدارک دیده است. در بیانیه روز جمعه سفارت چین آمده است که اوضاع در اوکراین «به‌شدت وخیم‌تر می‌شود» اما هیچ اشاره‌ای به تهاجم روسیه نکرده است. 

جزیره خودمختار تایوان‌ که چین می‌گوید یک ایالت جدا شده از کشور است، اعلام کرده که قصد دارد به خاطر تهاجم روسیه به اوکراین، به صف «کشورهای دموکراتیک» بپیوندد و روسیه را تحریم کند.

تایوان در طول دو سال گذشته به‌گونه‌ای فزاینده از طرف پکن تحت فشار قرار گرفته و در گرماگرم بحران جاری بر اقدامات نظارتی‌اش در مورد فعالیت‌های نظامی چین افزوده است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان