نماینده مجلس: طرح صیانت به بیش از ۱۰ میلیون شاغل در فضای مجازی آسیب می‌زند

بسیاری معتقدند که تصویب طرح صیانت را در راستای دستور رهبر جمهوری اسلامی است

مرکز پژوهشی و داده‌کاوی در جمهوری اسلامی مدعی شده است که مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک سال معادل درآمد صداوسیما است- AFP

درحالی‌که ده‌ها وب‌سایت و اپلیکیشن در فضای مجازی ایران مسدود است و دسترسی به منابع و پلتفرم‌های بین‌المللی با مشکل فراوان مواجه است، کلیات طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی»، موسوم به «طرح صیانت»، باوجود هشدارها و مخالفت‌های متخصصان و قشرهای مختلف مردم روز سه‌شنبه، سوم اسفند، با ۱۸ رای موافق در کمیسیون مشترک صیانت تصویب شد.

با توجه به وابستگی بسیاری از کسب‌وکارهای خصوصی به فضای مجازی، این اقدام بلافاصله با واکنش گسترده در میان مردم مواجه شد و بسیاری نسبت به ادامه کسب درآمد و معیشت خود نگران شدند.

به گزارش مهر، صدیف بدری نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، این اقدام را «التهاب آفرین» توصیف کرد به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار بازگرداندن این طرح به کمیسیون و بررسی در شرایط عادی شدند تا بیش از ۱۰ میلیون شاغل در فضای مجازی و الکترونیکی، اقشار مختلف مردم نگران محدودیت‌های فضای ارتباطی نباشند.»

او در ادامه گفت: «در بدترین شرایط عده‌ای از نمایندگان سعی کردند تا این طرح را دوباره در مجلس مورد بررسی قرار دهند درحالی‌که در چنین شرایط سخت معیشتی مردم و ایام پایانی سال که مجلس درگیر تنظیم بودجه است، لزومی ندارد چنین طرح‌هایی مطرح شود.»

درحالی‌که به نظر می‌رسد ازنظر این نماینده مجلس تنها زمان تصویب آن زیر سوال قرار دارد، افکار عمومی اصل چنین طرحی را قبول ندارند. به‌طوری‌که در فضای مجازی بسیاری تصویب طرح را در راستای دستور رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، در سخنرانی خود در نخستین روز سال ١٤٠٠ از «ول بودن فضای مجازی» در ایران انتقاد کرد و گفت: «همه کشورهای دنیا فضای مجازی‌شان را مدیریت می‌کنند ولی ما افتخار می‌کنیم که آن را ول کردیم! از این فضا استفاده می‌کند دشمن که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.»

از آن زمان مسئولان جمهوری اسلامی به تکاپو افتادند تا طرح‌های محدودکننده در فضای مجازی را اجرایی کنند. کارشناسان معتقدند که هدف اصلی در این طرح، محدودسازی «اینستاگرام» است.

اینستاگرام در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد و کاربرانی از داخل کشور که بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته باشند هم کم نیستند. بسیاری از این صفحه‌ها از طریق جذب آگاهی و تبلیغات به درآمدزایی رسیده‌اند.

پیش‌تر، مرکز پژوهشی و داده‌کاوی در جمهوری اسلامی مدعی شده است که مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداوسیما از تبلیغات به دست می‌آورد. محسن فینی زاده، مدیر مرکز پژوهشی «بتا» در گفتگو با دنیای اقتصاد اظهار داشت که برآوردهایشان نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است.

او افزود اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی در حدود ۵ تا ۱۰۰ میلیون است و هرکدام از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدئوها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.

در همان زمان، حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی مدعی شده است که «فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد. کمیسیون حقوقی شکل گیرد به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود».