۳۴ تُن تجهیزات پزشکی اهدایی اتحادیه اروپا به کابل رسید

اتحادیه اروپا در نظر دارد در ماه‌های آتی نزدیک به ۱۸۰ تن تجهیزات بهداشتی به افغانستان منتقل کند

دست‌کم ۲۴ میلیون نفر در افغانستان در شرایط دشوار غذایی و دارویی به‌سر می‌برند‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

نخستین پرواز در فصل جدید پروازهای دهلیز هوایی بشردوستانه اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه ۵ اسفند، ۳۴ تن تجهیزات پزشکی حاوی اقلام دارویی حیاتی را به کابل رساند. اتحادیه اروپا با اعلام این موضوع، از آغاز فصل جدید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از طریق دهلیز هوایی که به این منظور ایجاد کرده است، خبر داد.

اتحادیه اروپا در نظر دارد در ماه‌های پیش‌رو پروازهای متعددی را برای حصول اطمینان از حمل‌ونقل ایمن نزدیک به ۱۸۰ تن تجهیزات بهداشتی اهدایی به افغانستان، انجام دهد.

این در حالی است که بر اساس آمار ارائه‌شده نهادهای سازمان ملل، دست‌کم ۲۴ میلیون نفر در افغانستان در شرایط دشوار غذایی و دارویی به‌سر می‌برند و بیشترین آسیب در این زمینه متوجه کودکان است.

یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران در اتحادیه اروپا، در بیانیه این نهاد در مورد انتقال کمک‌ها به افغانستان گفت: «وضعیت بشری در افغانستان بدتر شده است و باید به‌عنوان بدترین بحران انسانی در جهان، در نظر گرفته شود.»

به گفته لنارچیچ، اتحادیه اروپا شش پرواز دیگر از طریق دهلیز هوایی بشردوستانه این اتحادیه به کابل در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی کرده است.

او گفت: «این دهلیز هوایی به سازمان‌های بشردوستانه کمک می‌کند تا به فعالیت خود در کشور (افغانستان) ادامه دهند. این در واقع نشان‌دهنده راه نجات برای کسانی است که نیاز به درمان دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عملیات انتقال تجهیزات پزشکی از طریق دهلیز هوایی بشردوستانه برنامه اتحادیه اروپا برای کمک‌رسانی به افغانستان است که با بودجه این اتحادیه انجام می‌شود. این برنامه زمینه انتقال اقلام بهداشتی حیاتی را که صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) و سازمان‌های بشردوستانه اروپایی همچون سازمان آرشمید آلمان، اورژانس ایتالیا و پریمیر اورژانس فرانسه تهیه کرده‌اند، فراهم می‌کند.

پیش از این نیز اتحادیه اروپا در فاصله ماه اوت تا دسامبر ۲۰۲۱، بیش از ۲۸۰ تن محموله کمک بشردوستانه را از طریق پروازهای چارتر‌شده با بودجه این نهاد به افغانستان منتقل کرد.

این در حالی است که گروه‌های کمک‌رسان سازمان ملل روز چهارشنبه هشدار دادند که افزایش شیوع کووید-۱۹ و ویروس سرخک شرایط اضطراری بهداشتی در افغانستان را تشدید و بخش درمان این کشور فقیر و جنگ‌زده را شکننده کرده است.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر (IFRC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا که در سراسر افغانستان رو به گسترش است، به حمایت فوری جهانی از جمله خدمات بهداشتی، آزمایشی و همچنین واکسیناسیون نیاز است.

در این بیانیه آمده است که بخش درمان با بودجه کم و کمبود ‌کارمند در تلاش برای مقابله با گسترش بیماری‌ است، در حالی‌ که ده‌ها مرکز بهداشتی کووید-۱۹ تعطیل شده‌اند زیرا دارو، لوازم ضروری پزشکی و بودجه لازم برای پرداخت هزینه‌های آب، برق و حقوق کارکنان را نداشتند.

گزارش اخیر نهادهای کمک‌رسان از فروپاشی کامل نظام درمانی در افغانستان خبر داد و جامعه جهانی را به کمک فوری برای نجات جان مردم در افغانستان فراخواند.