واکسن جدید کووید در جلوگیری از بیماری حاد ۱۰۰ درصد موثر است

این واکسن در صورت استفاده در نوبت یادآوری، میزان پادتن را ۱۸ تا ۳۰ برابر در بدن افرادی که واکسن زده باشند افزایش می‌دهد

این واکسن در برابر بروز علامت‌دار بیماری ۵۸ درصد اثربخشی دارد‌ـ MARIO TAMA/GETTY IMAGES VIA AFP

شرکت‌های واکسن‌سازی فرانسوی و بریتانیایی واکسن دو نوبتی جدیدی ساخته‌اند که به گفته خودشان ۱۰۰ درصد از ابتلا به کووید‌ـ۱۹ حاد و بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند.

شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی و شریک بریتانیایی‌اش گلکسواسمیت‌کلاین (GSK) در مسابقه واکسن‌سازی از رقبا عقب افتادند، اما داده‌های جدید نشان می‌دهد این واکسن نقشی حیاتی در مبارزه درازمدت با کووید خواهد داشت.

طبق نتایج مرحله سوم آزمایش‌های بالینی این سازندگان، این واکسن علاوه بر اثربخشی بالا در دور نگه‌داشتن مردم از بیمارستان، در برابر شدت ابتلای متوسط تا حاد به این بیماری ۷۵ درصد مصونیت ایجاد می‌کند. همچنین، در برابر بروز علامت‌دار بیماری ۵۸ درصد اثربخشی دارد.

بررسی آزمایشی دومی که سانوفی و جی‌اس‌کی انجام دادند نیز نشان داد این واکسن در صورت استفاده در نوبت یادآوری، میزان پادتن را ۱۸ تا ۳۰ برابر در بدن افرادی که واکسن زده باشند افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون، این داده‌ها به امید گرفتن مجوز در اختیار نهادهای تنظیم‌ مقررات قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود هر دو مطالعه آزمایشی «در سال جاری» منتشر شود.

این واکسن در مقایسه با فناوری جدیدتر ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) که در واکسن فایزر‌ـبیونتک و مدرنا‌‌ــ که هر دو توزیع جهانی ‌شده‌اند‌‌ــ به کار رفته است، با همان روش معمول مبتنی بر پروتئین که به یادگیری دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند.

فناوری ساخت واکسن جدید شبیه یکی از واکسن‌های آنفلوانزای فصلی سانوفی است و با ماده کمکی جی‌اس‌کی که میزان اثرگذاری واکسن را افزایش می‌دهد، ترکیب شده است. نگهداری و جابه‌جایی این واکسن نیز از برخی واکسن‌های رقیب آسان‌تر است.

این فناوری پروتئینی، که در واکسن کووید‌ـ۱۹ نوواوکس که به‌تازگی مجوز گرفته نیز به کار رفته است، از اواسط دهه ۱۹۸۰ در داروسازی به کار می‌رود و همین باعث شده است متخصصان سلامت عمومی امیدوار شوند که برخی از کسانی که از زدن واکسن‌های ام‌آر‌ان‌ای خودداری کرده‌اند شاید به تزریق این دسته واکسن‌هایی که دهه‌ها است ثابت‌ شده ایمنی دارند روی بیاورند.

راجر کانر، رئیس جی‌اس‌کی‌ واکسینز، می‌گوید: «اطمینان داریم این واکسن می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و همچنان به مقابله با این همه‌گیری و آماده شدن برای دوران پس از همه‌گیری ادامه می‌دهیم.»

اثربخشی ۱۰۰ درصدی این واکسن در برابر بیماری حاد در حالی محقق شده است که چندین سویه شیوع یافته‌اند و حاکی از آن است که این واکسن برخلاف بسیاری از واکسن‌های دیگر که در حال حاضر تزریق می‌شوند، اثربخشی‌اش را در مقابله با اومیکرون، دلتا و سایر سویه‌ها حفظ می‌کند.

توماس تریومف، معاون اجرایی شرکت سانوفی واکسینز، می‌گوید: «در دوره‌ای که سویه‌های بسیار زیادی از جمله اومیکرون نگران‌کننده‌اند، هیچ اثرسنجی دیگری به مرحله سوم نرسیده است و داده‌های اثربخشی واکسن جدید همانند داده‌های بالینی اخیر واکسن‌های مجاز است.»

این شرکت‌ها می‌گویند برای دریافت مجوز واکسن‌هایشان، با نهادهای تنظیم مقررات از جمله سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و سازمان داروی اروپا در حال مذاکره‌اند.

ریچارد هچت، رئیس ائتلاف نوآوری‌های آمادگی همه‌گیری (CEPI) در پاسخ به سوالی در مورد نقش واکسن‌‌های تازه‌وارد به رقابت واکسن، گفت واکسن‌های پروتئین‌بنیان جدید همراه مواد کمکی تزریق می‌شوند که «قابلیت آن را دارند در آینده به رکن واکسیناسیون تبدیل شوند».

واکسن‌های ام‌آر‌ان‌ای دستورهای ژنتیکی برای ساختن پروتئین تاجی روکش بیرونی ویروس کووید را دارند، اما در واکسن سانوفی-جی‌اس‌کی از نسخه اصلاح‌شده این پروتئین برای ایجاد مصونیت و حفاظت استفاده شده است.

انتظار می‌رفت سانوفی و جی‌اس‌کی سال گذشته برای دریافت مجوز واکسن‌هایشان اقدام کنند، اما پس‌ از آن که نتایج آزمایش‌های بالینی در بزرگسالان گرو سنی بالا رضایت‌بخش نبود، منصرف شدند. این شرکت‌ها سپس نوع قوی‌تری از واکسنشان را تولید و در کارآزمایی‌های جدید آزمایش کردند.

© The Independent